RecensionThe Guilty

Ibland saknar jag tiden då jag ständigt bänkade mig framför Canal + på eftermiddagar och kvällar för att se nån av filmerna som kördes och många av filmerna jag såg då kommer alltid att ha en särskild plats i mitt hjärta. En av filmerna som de körde på den tiden var The Guilty, en väldigt bra och spännande film som jag har sett åtskilliga gånger sen dess.

Filmen inleds med att Nathan (Devon Sawa) släpps ut ur fängelset. Hans två bästa vänner, Leo (Jaimz Woolvett) och Dennis (Darcy Belsher), kommer för att hämta honom - dessutom i en stulen bil, vilket Nathan inte uppskattar då han bestämt sig för att försöka få ordning på sitt liv.

Nathan försöker skaffa jobb men det är inte särskilt lätt. Men en kväll träffar han Callum (Bill Pullman), som han räddar från att bli rånad. Callum har en lysande karriär som advokat bakom sig men nu har han lyckats ta sig ett steg uppåt och blivit domare. Nathan vet att Callum är hans pappa som han aldrig träffat men det vågar han inte berätta.

När de har träffats ett par gånger så erbjuder Callum honom ett jobb. En sekreterare vid namn Sophie (Gabrielle Anwar) utövar utpressning mot honom och kräver att han ska avgå som domare - annars tänker hon gå till polisen och pressen och berätta att han drogat och våldtagit henne. Callum ger Nathan 5000 dollar och ber honom att döda Sophie, och han tänker ge Nathan 25000 dollar till när han utfört uppdraget.

Nathan tar förvisso emot de 5000 men han är fast besluten att inte döda någon och särskilt inte Sophie, som han faktiskt känner och tycker om. Han berättar för Leo och Dennis om det hela innan kastar pengarna i en brunn. Han har dock inte räknat med att Leo skuldsatt sig i farliga kretsar och är beredd att gå hur långt som helst för att bli skuldfri....

Det här klassar jag som en av de bästa filmerna som gjordes under början av 00-talet och den är både spännande och välgjord. Devon Sawa och Bill Pullman - som för övrigt även spelade mot varandra i Casper - gör väldigt bra ifrån sig och jag måste även dela ut stora plus till Gabrielle Anwar och Angela Featherstone. Detta är en remake av en brittisk TV-film från 1992 men i skrivande stund har jag tyvärr inte sett originalet men om tillfälle ges så tänker jag ge den en chans.