RecensionThe Salton Sea

En ensam man sitter lungt och spelar på en trumpet, tillsynes obekymrad över att rummet han befinner sig i står i lågor. Medan han spelar, medveten om att han inte har lång tid kvar i livet, funderar han över vem han egentligen är. Han kan inte själv svara på det och ber därför oss bestämma vem han är, bara vi lyssnar på hans historia.

Han berättar att han heter Danny Parker och lever ett liv utan framtidsutsikter i Los Angeles, ett liv utan mål som kretsar kring drogen methamfetamin, ett liv där gränsen mellan dag och natt suddas ut, ett liv där han är ensam trots att han omges vänner på festerna. Han är dessutom i klorna på två hårdföra poliser som tvingar honom att vara deras angivare vilket leder till gripande efter gripande. Han är ovärderlig för dem eftersom han är smart, kunnig och observant samt att han utan att tveka ger den information de vill ha, det är som om han inte bryr sig om vad som händer.

Han fortsätter att berätta om sitt liv som den lyckligt gifta trumpetspelaren Tom Van Allen. Ett underbart liv som vändes i djupaste sorg då hustrun blev skjuten framför hans ögon utan att han kunde göra något. Ett liv som var förutsättningen för livet som Danny Parker.

Dock verkar något annat ligga under ytan, något som gör att man inte tror att detta är allt. Berättelsen fortsätter mot den stund då han spelar trumpet i det brinnande rummet och väntar på att dö...

Detta är lite av handlingen i en spännande och på sina ställen komisk film. Den är svår att förutsäga eftersom man hela tiden får veta nya saker om berättaren som gör att intrigen fördjupas och hela tiden förändras. Vidare utvecklas och förtydligas hela tiden filmens karaktärer och handlingen drivs framåt mer av karaktärbeskrivningen än av intriguppbyggnaden.

Bra skådespel rakt igenom hela filmen, framförallt av huvudrollsinnehaveren Val Kilmer som dessutom är rätt annorlunda mot hur man är van att se honom, och ett vackert bildspråk är en del av det som gör denna film bra. Filmens riktiga styrka är ändå den välberättade och oberäknerliga historian tillsammans med de välbeskrivna och roliga karaktärerna, vilket gör att denna film nästan får ett toppbetyg av mig. En stark 4.a blir mitt omdöme.