RecensionI hetaste laget

Detta är troligtvis världens bästa komedi någonsin och utan tvekan en av de mest kända. Tre världsstjärnor i toppform i huvudrollerna; Tony Curtis, Jack Lemmon och Marilyn Monroe som alla gör en av deras bästa insatser här. Billy Wilders bästa film som kammade hem en Oscar för bästa kostymer (av Orry-Kelly). Det var denna film som Sugar, Broadwaymusikalen, inspirerades ifrån.

Denna suveräna komedi handlar om två okända musiker som får bevittna ett maffiamord, av en slump. De rymmer iväg med hela maffian i hälarna. Mitt i all hast klär de ut sig till tjejer och hoppar ombord på ett tåg där en hel kvinnlig orkester reser för att spela på ett hotell. Men maffian är listig och det blir svårare än vad de tror.

I hetaste laget har allt man kan förvänta sig från en komedi. En komedi sa inte bara vara rolig, utan bra också. Den ska även ha bra skådespelare och ett bra manus med en fantasifull dialog. I hetaste laget representerar allt det jag nyss skrev. Man har hittat precis rätt skådespelare för rätt roller. Men jag ser hellre filmen som en bra komedi, än en rolig komedi. Jag vet inte hur många gånger jag sett den, men det är ett flertal och det kommer med säkerhet bli fler.

Det är ju så att ju mer gånger man ser en film, desto mer saker ser och förstår man. I denna film har jag noterat en hel del underbara och oförglömliga repliker eller scener. Joe E Browns avslutande replik har blivit en klassiker och scenen där Tony Curtis (utklädd till kvinna) ska försöka förföra Marilyn Monroe och de annars så goda vännerna, Curtis & Lemmon, plötsligt blir två rivaler. De krigar om vem som ska ha den underbara Monroe.

Vill också ge en eloge till Billy Wilder och I A L Diamond som står för det oklanderliga manuset.