RecensionBig Trouble in Little China

Kurt Russell spelar lastbilschauffören Jack Burton. Han är en rätt uppkäftig och självupptagen, men rätt cool hjälte som blir indragen i skön mystik i San Francisco's Chinatown.

Handlingen kretsar kring hans polare Wang Chi (Dennis Dun), vars fästmö blir kidnappad av elaka män. Jack får sällskap av sexiga Gracie Law, spelad av Kim Cattrall. Jack får i uppdrag att hjälpa sin polare att rädda fästmön. Det blir en fartfylld jakt i San Franciscos undre värld. Gamla kung-fu-traditioner artar sig!

Big Trouble är en mycket underhållande film. Den är gjord i ett overkligt, serietidningsartat tempo. Jack Burton är en rolig serietidningsfigur. Våldet är också överdrivet och kul.
Denna film är en blandning av kung-fu, action, lite skräck, romantik, äventyr och fantasy!!!

John Carpenter är annars känd för allvarliga filmer som Attack mot Polisstation 13, Halloween, The Thing, Christine och Flykten från New York. Denna film är dock gjord med glimten i ögat. Carpenter's gamla vanliga synt-soundtrack passar väl in i filmens miljöer.

För er som bara önskar lite matiné-underhållning och inget mer, då är Big Trouble in Little China något för er.