RecensionBatman and Harley Quinn

DC har inte haft det lätt för att uppnå samma succé som Marvel, men när det kommer till tecknade långfilmer och serier har DC legat steget före, gällande handling och kvalitet. Det leder till dagens granskning av "Batman and Harvey Quinn".

Ett hemligt dokument blir stulet av Poison Ivy och Floronic man, alias Jason Woodrue, och deras uppgift är att förvandla världen till evig växtlighet, trots att konsekvenserna kan innebära slutet för mänskligheten. Batman och Nightwing (Robin) måste därför ta hjälp av en föredetta brottsling och samtidigt god vän till Poison Ivy, Harley Quinn.

Harley vill till en början inte samarbeta men ändrar sig då hon inser hur allvarligt konsekvenserna kan bli. Men kommer hon, Batman och Nightwing kunna stoppa skurkarna i tid?

Det är en typisk förlängd handling i serieformat men som fungerar mycket bra med sin humor och action. Även om handlingen delvis bromsas upp av sidohändelser så blir det aldrig tråkigt. Det blir en uppfriskande paus mitt i all action. Humorn känns kanske lite vågad och gammaldags, men den fungerar ändå för handlingens flyt, annars skulle den bli en lång raksträcka mellan varje spännande moment.

Röstskådespelarna är välvalda, några av de återanvända från serien, några nya, men det fungerar bra. De ger liv åt karaktärerna så man tar de på allvar. Det är svårt att inte tycka om dem. Kevin Conroy och Loren Lester gör Batman och Nightwing strålande och Melissa Rauch tar sig and Harley Quinn och hon gör ett otroligt arbete med att få till hennes fräcka men känslosamma karaktär, vilket gör Harvey till en mera känslig personlighet än vad hon tidigare framkommit som.

Musiken ger också liv åt filmen, inte för modern utan typiskt för en tv serie fast i långfilmsformat.

För mig finns det inte någonting att klaga över. Filmen kanske inte fungerar för alla, det är en udda handling där Harvey Quinn får spela en större roll än tidigare, och jag hoppas att hon får fler möjligheter.

En film som är värt att se om man älskar Batman och jokerns ex kompanjon Harley Quinn.