RecensionMannen på taket

Filmen "Mannen på taket" från 1976 är regisserad av Bo Widerberg som är baserad på romanen "Den vedervärdige mannen från Säffle" av Sjöwall och Wahlöö.

En natt på Sabbatsbergs sjukhus blir en man brutalt mördad med en bajonett. Det visar sig senare vara en tidigare poliskommissarie vid namn Stig Nyman. Då blir Martin Beck (Carl-Gustaf Lindstedt) och han kollega Einar Rönn (Håkan Serner) omedelbart inkallade för att ta sig an fallet. Det visar sig senare att Stig Nyman har varit en väldigt dålig polis som har klarat sig undan från anmälningar och prickningar. Lennart Kollberg (Sven Wollter) och Gunvald Larsson (Thomas Hellberg) kommer även senare in i utredningen för att hjälpa till. Medan utredningen är i full gång så klättrar en beväpnad man upp på ett tak inne i Stockholm.

Filmens huvudkaraktärer som spelas av Carl-Gustaf Lindstedt, Håkan Serner, Sven Wollter och Thomas Hellberg. Dessa skådespelare gör ett enastående skådespel med stor framgång genom att leva sig in i sina roller. De framgår med framgångsrika kommentarer som både kan vara roliga och allvarliga.

Regissören Bo Widerberg gör verkligen ett fantastiskt jobb med skådespelarna för att filmen ska hålla ett mycket bra inflyttande med både spänning och underhållning. Denna fyller även i med en del scener av action för att lyfta den ännu mer.

Slutligen så förstår jag varför den klassas som en av Sveriges bästa filmer om det inte till och med är Sveriges bästa film. Så detta är en film som alla borde se!