RecensionElvis

Elvis Presley tillhör tidernas största stjärnor inom musikbranschen, och det är inte första gången som det har gjorts film om hans liv. Denna gång väljer regissören Baz Luhrmann, skaparen bakom bl.a "Moulin Rouge!" att gå ett steg djupare, och berätta historien kring Elvis samarbete med Tom Parker. Detta ger en helt ny bild av Elvis utnyttjande som kan ha varit en bidragande orsak till hans för tidiga död.

Jag är inget stort Elvis fan, men att medge att han var den största som musikbranschen har haft, och att han faktiskt gjorde fler bra låtar än många hinner göra under en livstid, det går inte att förneka. Och efter att ha sett filmen känner jag både glädje och sorg, både över filmens kvalitet och det elände som Elvis gick igenom, bara för att han ville göra något bra så lät han sig utnyttjas.

Baz har en förmåga att skapa filmer som har lite modern touch som många undviker ofta i filmer som utspelar sig i dåtid, men ändå har han skapat den tid som Elvis levde i och hela hans skaparkraft är mycket väl strukturerad filmen igenom.

Skådespelarna gör ett mycket bra jobb. Tom Hanks som Tom Parker är övertygande så man vill hata honom, och Austin Butler gör en övertygande Elvis tolkning så den nästan känns som att det är Elvis vi tittar på. Alla övriga insatser spelas väl av övriga ensemble.

Handlingen får vi följa från Tom Parkers ögon mestadels, men fokusen på Elvis och hans karriär får vi ta del av det mesta, även om vissa delar är vaga eller utelämnade så får vi ändå en bra inblick i hans tragiska del då han plågades av Parkers utnyttjande då han bara ville nå ut med det han önskade mest. Även om allt inte berättas så har Baz fått med så pass av det viktigaste bitarna och skapat en helt annan sida i Elvis karriär så vi förstår bättre vad han gick igenom för sin karriär som vi många nog inte riktigt förstod. De närmare tre timmarna kändes aldrig så lång, vilket är ett stort plus.

Musiken är bra, vi får både Elvis musik, lite andra artisters musik, traditionell filmmusik och lite moderna toner, typiskt för Bas Luhrmann.

Jag har alltid gillat regissörens filmer då han tar filmerna ett steg längre, gällande konst, vilket gör honom till en av de intressantare av moderna regissörer. Med "Elvis" har han lyckats skapa en bra film som jag gärna tar mig an igen så man kan njuta av the king of rock och genomlida hans tragiska öde.