RecensionRed Riding Hood

Filmer med varulvstema har inte tillhört något större intresse för mig, men någon gång ibland dyker det upp en och annan film som faktiskt har varit så bra så det har hållit mitt intresse vid liv, och "Red Riding Hood" är just den typen av film, samtidigt som den löst baserar sig på en känd folksaga.

Catherine Hardwicke som regisserat den första Twillight filmen tar sig här an ännu en film om varulvar och jag måste erkänna att hon gör ett mycket bättre jobb med denna film, dels för att hon tar sig an en känd folksaga och gör en egen, lite mörkare tolkning av den, men hon behåller lite av temat från Twillight filmen, fast hon håller ändå det temat lite mera i bakgrunden och lyfter fram kampen om att lista ut vem som är varulven istället för att göra en ren kärlekshistoria av det hela.

Skådespelarna med Amanda Seyfried och Gary Oldman i spetsen spelar sina roller väl, inte perfekta men tillräckligt övertygande så att de bär filmen rakt igenom. Amanda är perfekt i rollen som Valerie, hon drivs med sitt kärleksintresse men ändå fruktan över att upptäcka vem varulven är. Och att se Oldman som en varulvsjägare som man inte vet om man ska se som god eller ond är en karaktär som man verkligen ser med osäkra ögon.

Handlingen är mörk, men spännande och med en lagom dos av mystik. Den röda färgen är av stor betydelse och kärlekshistorien är tydlig men ändå inte i alltför stort fokus, vilket jag uppskattar. Den är den mörka och mystiska tonen som får filmen att hålla intresset vid liv ända fram till det dramatiska slutet. Man får fundera under filmens gång, vem kan man lita på.

Musiken är välskapad och ger filmen dess mörka och mystiska ton som hjälper handlingen att byggas upp till den spänning som den behöver för att ge "Red Riding Hood" en rättvis touch. Även vackra toner får vi i mellan åt som håller ner tempot för några stunder.

"Red Riding Hood" har inte fått några vidare lovord, vilket jag tycker är synd, för här får vi en annorlunda tolkning av varulvsfilm, även om den innehåller vissa traditionella mönster så var det ett intressant drag att skapa en vuxnare tolkning av en känd folksaga. Filmen kanske inte är perfekt men jag ger ändå högsta betyg för filmen har charm och den håller intresset vid liv och det är absolut en film som är värt att ses fler gånger. Den mörka tonen funkar perfekt och effekterna är välgjorda. En av de få varulvsfilmer som jag faktiskt rekommenderar att se.