RecensionAlla helgons blodiga natt

Alla helgons blodiga natt är en kultklassiker inom skräckgenren. Detta var Jamie Lee Curtis genombrott, tillsammans med Alla helgons blodiga natt 2. Hon är även med i Halloween H20 (20 år senare).

Filmen handlar om Jamie som har en psykopatisk bror, Michael Myers. Michael dödar sin syster vid sex års ålder, därefter åker han i fängelse, men när Michaels doktor hälsar på honom på fängelset eller anstalten; rymmer han med doktorns bil. Han hade innan dess varit på anstalten i 15 år, men nu är han fri...

Han åker till sin hemstad Haddonfield den 30:e oktober för att mörda hans andra syster; som är Jamie. Doktorn vet hur farlig Michael Myers är för samhället och han vet att Michael kommer mörda alla som kommer i hans väg. Doktorn åker efter honom och försöker få fast honom. Han tror att Michael åker till sitt gamla hus, därför ställer han sig utanför och väntar, men han vet inte att Michael redan är ute och letar efter Jamie, som sitter barnvakt på halloween natten. Föräldrarna är bortresta och hon är ensam med två små barn.

Detta är en klassisk skräckfilm som kan anses som en b-skräckis, men detta blev en succe i världen; den fick sju uppföljare och det lär göras mera. Det finns inget i filmen som är riktigt mästerligt, kanske storyn, det var på tiden då att någon gjorde en film om Halloween. John Carpenter står bakom regin, det kan man knappast klaga på, han gör det mycket bra, det bevisar att han är en stor profil inom skräckens historia. Denna film är nog hans bästa.

Men det finns många av uppföljarna som är så dåliga så de förstör lite av denna läskiga film. Tex Halloween 3 och den senaste uppföljaren - Halloween Resurrection.

Det blir en fyra, det är ju mycket spännande och betydande för skräckgenren. Jamie Lee Curtis och Donald Pleasence får båda fyror för deras skådespel.