RecensionDet våras för rymden

Prinsessan Vespa ska gifta sig med den enda kvarvarande prinsen i hela universum, men flyr från bröllopet. På sin färd genom rymden blir hon tillfångatagen av den onda Dark Helmet som ska använda henne som utpressning för att få reda på luftsköldskoden till planeten Druida för att kunna ta all luft därifrån, eftersom det låter luftbrist på deras egen planet. Kungen tillkallar dock Lone Star och hans vän Barf som ger sig av för att rädda prinsessan Vespa från den onda Dark Helmets klor.

När man såg Space Balls första gången upplevdes den betydligt annorlunda än nu sådär tio år senare. Att göra parodi var hiskeligt kul och speciellt på allas våran älskling Star Wars. Redan när det överdrivet gigantiska skeppet tonar upp sig efter inledningen låg jag och vek mig av skratt, och skämten, kopplingarna till Star Wars blev bara fler och fler och roligare och roligare.
Jag tycker fortfarande än idag att vissa saker är otroligt kul, men minnet av filmen är bättre än filmen egentligen är fick jag erfara när jag såg om dem för att recensera den. Men jag låter mitt gamla betyg från då fortfarande få känneteckna hur jag upplevde den.

Den klart lysande stjärnan är Rick Moranis som Dark Helmet. Hans utseende, röst och för all del skådespeleri förstärker varenda scen han är med i och det är oftast han som lockar de främsta skratten.
Bill Pullman och John Candy gör ett bra radarpar, Ronny Graham är oförglömlig som prästen som ska försöka viga prinsessan och George Wyner som befälhavare på de ondas skepp får några minnesvärda stunder.

Många riktigt roliga paralleler och ironi över Star Wars, Star Trek och Apornas Planet finns där och det är väldigt bra underhållning.
Fortfarande.
Men vill ni minnas Space Balls för var den var när ni såg den första gången så kanske ni inte ska se om den. Vissa skämt är roligare i minnet än de faktiskt är.
Men vågar ni riskera att förstöra den bilden så väntar fortfarande en otroligt charmig parodi.