RecensionLiar, Liar

En av Jim Carreys kanske sämre rollprestationer; men han är ändå bra. Filmen är en typisk Carrey-komedi där han spelar pappa till lille Max och advokat Fletcher. Eftersom han är en upptagen advokat består nästan hela hans liv på lögner.
Han säger till Max att de ska hitta på roliga saker den dagen och den dagen, men det slutar alltid likadant - Fletcher kommer inte och Max får skjuts hem av sin mamma. Max och mamman är trött på hans lögner, så på Max födelsedag önskar han att det skulle gå en dag då hans pappa inte ljög en enda gång innan han blåste ut ljusen på tårtan.

Jim Carrey är bra, men inte hans bästa prestation eller film, som sagt. Pojken och mamman är bra.

Det är inte svårt att bli förtjust i Carreys komedier, de är oftast roliga familjekomedier, med ett varmt hjärta. Men man kan tröttna på dem också. Jag tror jag har tröttnat på den här. Jag har inte sett den så många gånger, men det känns som filmen är lite ojämn och man flabbar jättemycket åt ett skämt i filmen och resten av tiden är man tyst.
Det jag försöker säga är att man ska nog inte se den här mer än en gång. Om jag skulle se den en gång till skulle den få en tvåa eller etta.
Men jag gillar en scen där Fletcher inte kan ljuga och är tvungen att prata inför sina kollegor och chefer och han får frågan vad han tycker om dem. Eftersom han inte kan ljuga pga Max önskning, får de veta mer än nödvändigt.

Alla Jim Carrey-fans blev nog glada när Liar, Liar kom ut, för det finns nog bara en som kan skildra Fletcher på rätt sätt och det är ju Carrey. Hans kroppsspråk är väldigt bra och det blir extra roligt den dagen han inte får ljuga och då han säger sina repliker innan han hinner tänka igenom dem...

Jag har svårt att betygsätta regin i sådana filmer som den här. Jag kan inte se det som en direkt utmaning att regissera den här filmen. Men det finns inga klagomål från mig på den punkten, så jag antar att den är okej.

Manuset och skådisarna är det bästa med filmen; vad kan jag mer säga, det är en jämn trea.