RecensionUndead

En utomjordisk invasion av jorden brukar börja i USA av någon underlig anledning. I den här filmen börjar den i Australien istället. En liten pittoresk by på landsbygden blir föremålet för denna invasion och vad som följer är en orgie av blod, svett, skrik och allehanda kroppsdelar som skvätter omkring.

Jag är personligen ingen större fan av den här typen av filmer. Jag har sett både Bad taste och Braindead, som jag tycker är okej filmer i all sin morbida humor. Den här filmen lånar mycket från just dessa två filmer och säkerligen en rad andra.

Historien, som sig bör, är lövtunn. Hjältarna flyr från zombies i ena sekunden för att återvända i den andra, beväpnade till tänderna. Det är lågbudget och manuset är synnerligen torftigt. Vad som ändå gör filmen sebar är att bröderna Spierig inte tar sig själva på alltför stort allvar. De vet att den här typen av film har gjorts otaliga gånger och därför har de försökt vara lite originella genom att blanda in lite Matrix-effekter nu o då. Det är just de bitarna samt CGI'n jag tycker är häftig att se. Glöm djuplodade dialoger. Huvudkaraktärerna störde jag mig på i princip hela tiden, deras vokabulär bestod mest av \"come on!\" följt av en massa skrikande.

Det är rätt knepigt tempo i filmen också, jag väntade hela tiden på en jätteuppgörelse som kanske skulle förklara saker och ting, men den kommer aldrig. Jag har dock, som sagt, inte fördjupat mig i den här genren och det kanske är nån vital del jag missat.

För att ändå försöka knyta ihop den här säcken med zombies och lemlästade kroppar så kan jag nog inte med gott samvete rekommendera den till någon. Gillar du genren och vill se blod i massor så är du välkommen, filmen bjuder trots allt på en del skratt. Övriga gör sig icke besvär.