Recension8 Mile

8 mile blev Eminems efterlängtade filmdebut och den blev hatad och älskad. Den skildrar hans egna liv väldigt bra och den är så personlig att man kan tro att Eminem är den som regisserat och står bakom allt. Men han har \"bara\" huvudrollen där han spelar Jimmy som lever ett hårt liv i den mörka delen av Detroit.

Eminems mamma spelas av Kim Basinger som gör ett mycket bra jobb. Men i verkligheten hade de väldigt svårt att jobba med varandra, det var det mycket skriverier om när den hade premiär.

8 mile var faktiskt väldigt underskattad av mig innan, så det blev en positiv överraskning när jag såg den på bio. Några år innan premiären var jag helt galen i Eminem och köpte alla hans skivor, men när jag tröttnade på hans musik började jag avsky honom och all rap. Det gör jag än idag, men denna film, som är fylld av rap, är inte alls dålig. Det är ju inte musiken som gör den bra, enligt mig, det är skådespelarna som gör ett fantastiskt jobb.
Filmen i helhet är också bra, men inte så där jätte märkvärdig. Jag måste erkänna att musiken inte är så dålig trots allt...

Även om Eminem bara gjort en film, så tycker jag att 8 mile inte alls märkvärdig för att vara Eminem. Jag hade föreställt mig ännu fler svordomar än vad det är och faktiskt lite mer oseriöst och slappt, så att säga, men denna film var seriös, bortsett då från en scen där Eminems kompis råkar skjuta sig i benet, vilket var lite dåligt.
Jag hade heller inte föreställt mig Eminem som en vidare skådis, men som många popstjärnor, var han duglig. Men tjejerna Basinger och Murphy stjäl showen.

Man behöver inte vara rapfantast för att se filmen, det handlar mycket om Jimmy och att han vill ha skivkontrakt, men det handlar mest om hans hårda liv och hans relationer till sin fattiga familj och flickvän.
Men förutom mig själv som underskattade den, är den överskattad av många och jag vet inte, men jag kan tänka mig att många Eminem - fantaster sätter femmor på den här bara för att det just Eminem. På så sätt kan den lätt få högre betyg än vad den förtjänar.