RecensionBrottsplats Hollywood

Regissören Ron Shelton har varit med och producerat bl.a. ”Bad boys 2” och han fick tydligen mersmak och bestämde sig för att göra en egen ”vit” variant av dom populära snutarna. Harrison Ford och Josh Hartnett fick bli poliskompanjonerna som ska slåss mot orättvisan i Hollywood.

En stor rapgrupp blir brutalt mördade under en av sina spelningar och det blir ett uppdrag för poliserna Gavilan (Harrison Ford) och Calden (Josh Hartnett) att lösa. Spåren leder till en stor skivbolagsdirektör som tidigare varit misstänkt för liknande ”kontraktsbrott”. Inte nog med att dom måste lösa brottet, dom båda poliserna har också karriärer vid sidan av polisyrket som dom försöker hålla flytande.

Glöm grundhandlingen i den här filmen, den är tråkig, kliché och fruktansvärd dålig. Istället är det den gamle Forden som lyckas mot all förmodan lyfta den här filmen. Han tillsammans med en mycket roande dialog fick mig emellanåt att skratta fruktansvärt mycket. Delen med en stressad Ford som försöker lösa ett mord samtidigt som han extraknäcker som fastighetsmäklare är så pass bra att det är synd att inte filmen tog det huvudspåret istället.

Även Hartnetts karaktär extraknäcker som yoga instruktör och har stora drömmar om skådespelaryrket. Likaså där, det kryddar till det annars väldigt trötta manuset. Det är sidospåren filmen tar som är dess totala räddning.

”Brottplats Hollywood” har en trött grundhandling men lyckas fullt ut med humorn och Harrison Ford överraskar rejält med sin något loja inställning som fungerar som toppenunderhållning. Den här typen av film brukar ha väldigt svårt att imponera på mig men något i manus och regi gav mig en mycket underhållande tripp.