RecensionDen tredje vågen

Den tredje vågen är en fristående fortsättning på Livvakterna (2001) och Noll Tolerans (1999). Johan Falks gamle chef Sellberg har fått ett toppjobb på Interpol och talar om en ny sorts ekonomisk kriminalitet, \"den tredje vågen\", i vilken en ny maffialiknande rörelse ska ta över alla Europas stora företag. Han menar att polisväsendet inte kommer att ha tillräckliga resurser att kunna kontrollera den här nya sortens kriminalitet. När Sellberg blir skjuten på en restaurang halkar hårdingen Johan Falk in i dramat på ett bananskal, genom att ur skottlossningen rädda en kvinna från London, som visar sig vara svensk. De två måste fly för att undvika kvinnans man, som varit en \"spindel i nätet\" i en stor konspiration. I flykten följer Johan Falks flickvän och hennes dotter (som nu är tonåring) med.

Lika bra att säga det med en gång. Den tredje vågen är riktigt, riktigt usel. Det man trodde skulle vara filmens stora behållning, actionsekvenserna, är förvirrade och tråkiga. Klippen är snabbare än i en musikvideo och man har aldrig riktigt koll på var alla personer, bilar och vapen befinner sig, som man ska ha i en bra actionfilm. Den här filmen har antagligen inte större budget än fikapengarna i valfri Hollywoodrulle, men det ursäktar inte de riktigt dåliga kameraåkningar, blinkande ljus och epileptiska klipp man drygar ut scenerna med.

Skådespeleriet är under all kritik. Personer byter dialekter och brytningar under filmens gång, en kvinna som ska ha brittisk brytning talar finlandssvenska och dialogerna känns som om de är lästa innantill från en dålig sjätteklassuppsats. Se inte den här filmen.