RecensionAlmost Famous

1973. William är 15 år och får i uppgift att skriva en artikel i Rolling Stones efter att några av hans artiklar från skoltidningen blivit uppmärksammade. Han är en ganska vanlig kille, blyg på ett sött sätt och alldeles för snäll för att några tjejer ska bli kära i honom.

Ett av hans favoritband är Stillwater och efter ett trevande första möte med bandmedlemmarna följer han med på deras turné. Där möter han den mystiska flickan Penny Lane och en rad andra intressanta människor som förgyller filmen med sina otroliga personligheter.

Kanske har jag bara ett svagt hjärta för den här typen av filmer. Men efter att i flera år haft \"Forest Gump\" som favoritfilm och trott att ingenting någonsin skulle komma i närheten av den magin, var det med en underbar känsla i kroppen efter det att eftertexterna på Cameron Crowes fantastiska film rullade förbi.

För mig handlar det om resan. Att få följa en person från det att filmen börjar och få ta del av hela dess ödé och givetvis handlar det om något så enkelt som igenkänning och drömmar. Att jag faktiskt någonstans i min musikbrända själ skulle drömt om att få växa upp under rockens storhetstid och att jag faktiskt älskar varenda replik som dessa rockstjärnor säger till mig, karaktäriserad som William.

Filmen bygger på Crowes egna historier om hans äventyr på vägen och utan att det någonsin en enda gång blir för sentimentalt eller internt sitter jag och bara njuter - av karaktärer, av geniala repliker och starka karaktärer, allting präglat och förhöjt av den förmodligen bästa filmmusiken någonsin.

Jag skrattar halvt ihjäl mig, jag är nära att gråta, jag drömmer mig bort och jag ser det om och om igen.
Världens näst bästa film. någonsin, alla kategorier.