RecensionBlack Hawk Down

Året är 1993 och filmen handlar om den verkligehetsbaserade handligen när USA gick i Somalia på FN:s uppmaning för att tillfångata Mohamed Aididi samt även fånga några mindre betydliga Somalier. Därav tror man kunna få ett slut på kriget där nere i Somalia.
Efter en tid av planering kommer då dagen D, och man tågar in för att utföra operationen. Någonting går snett och man börjar förlora soldater, något som verkligen inte hade räknat med innan.

Jag kan säga direkt att jag gillar verkligen krigsfilmer, då vi har sådana guldklimpar som The Platoon, Full Metal Jacket och Deer Hunter är det svårt att inte gilla genren. Och det var med stora förväntningar jag tog mig tid för Black Hawk Down..

Filmen börjar med en massa text som berättar hur läget är, och man får inte riktigt någon bakrundshistoria på någon av soldaterna, utan det är krig nästan på engång. Vilket är tråkigt då man tappar ganska mycket sympati och medkännsla för de stupade Soldaterna.
Filmens stora problem är att den vill mer än vad den klarar av. Filmen känns mer som ett konstaterande att det hände än att vara en spännande krigsfilm. Den berör knappast någonting, och man tappar intresset ganska fort. Den stora anledningen till detta kan vara att det är alldeles för många soldater man får följa med och man lär aldrig känna nån av dom.

En sak till jag inte gillar är att den är så Amerikansk. Ibland känns filmen som en propaganda film för USA för hur duktiga dom är. Ett exempel är då man säger \"Leave no man behind\", det säger jag väl inte så mycket om, men när det står 30 Somalier och skjuter mot den krashade helikoptern så ska man ändå försöka rädda den stackars piloten med en grupp på säg, 5 st. Det blir så otroligt överdrivet och Amerikansk-hjälte-aktigt.

Hade inte filmet varit så otroligt välgjord som den är så hade det blivit bottenbetyg tveklöst!
I drygt en timme är det konstant skjutande och krig, det skriks och bombas hela tiden! Riktigt mäktiga scener får vi uppleva däribland då en Black Hawk-helikopter störtar, samtidigt mixad men pampig musik.
Ett kraftigt 5.1 (6) system rekomenderas varmt!

Det är något speciellt med krigsfilmer, ett otäkt ting som är så motbjudande att man verkligen aldrig vill vara med om ett krig. Man ska riktigt kunna känna soldaternas smärta och rädsla.
Tyvärr så finner inte jag nåt av detta i Black Hawk Down, utan det är mest bara meningslöst skjutande a'la Amerikansk action. Filmen är grymt realistisk och välgjord ut i fingertopparna, gillar man intensiv action i 2 timmar kan jag verkligen rekomendera Black Hawk Down, men som en krigsskildring är den enligt mig ett fiasko!
Ville verkligen ge filmen högre betyg, men när eftertexterna rullar så känner man absolut ingenting!