RecensionBeck - Öga för öga

Den helt klart bästa och mest spännande filmen i hela Beck-serien (både de gamla och nya filmerna). Detta är från den gamla serien från 1997 där mördaren sticker ut ögonen på sina offer.

Hela Beck-gänget (det gamla och bästa) är tillbaka och denna filmen är ju jävligt bra för att vara Beck och svensk thriller. Beckfilmerna är för mig väldigt speciella (kanske för att det är svenskt) och spännande. Det är något visst charmigt med dem.

Om man jämför med regissören Kjell Sundvalls \"Hur som helst är han jävligt död\" är detta ett rent mästerverk. I \"verkliga\" filmvärlden är den här bara en trea. Jag vill inte ge någon Beckfilm mer än en trea på grund av mitt lilla system som jag kör på många filmserier som Bond och Beck tex. Jag ger aldrig en Beckfilm eller en Bondfilm mer än en trea för att de flesta hör ihop och därmed liknar alla varandra. Det vore konstigt att ge den ena Bondfilmen en trea och den andra en fyra.

Men nog pratat; jag gillar Haber både som allvarlig och vardagligt tråkig polis som bor i en vanlig tråkig gammaldags lägenhet i ett trevåningshus i centrala Stockholm, lika mycket som den velande ofantligt roliga och klantiga pappan Rudolf. Persbrandt som Gunvald är rolig när han säger sina häftiga repliker, men annars är han \"bara\" bra, det slår ju inte Haber som är suverän i alla sina roller. Rautelin är också bra, men jag vet ej om hon är i klass med den nya polisen i de nyare Beckfilmerna. Sundvall (regi) är iaf bättre än Hamrell på att skapa Beckfilmer.