RecensionVanilla Sky

David Aames lever ett liv i lyx. Snygga tjejer, snygg lägenhet och fester överallt och närsomhelst. Han har en älskare - Julie Gianni (Cameron Diaz.) men på en fest får han syn på Sofia Serrano (Penélope Cruz) och därefter blir livet inte som vanligt.
Efter en bilolycka ändras Allting. Världen blir en främmande plats, David vet inte vad som egentligen hänt eller egentligen vem han ens Är. Allting som händer verkar vara en dröm - eller ännu värre att det är en helt sjuk verklighet som David kastats in i.

Stundtals är det riktigt bra. Stundtals gillade jag den här filmen och Cruise kändes bekväm i rollen. Nya stjärnskottet Penélope Cruz kändes som en ny frisk skådespelerska och händelserna som skedde fick mig att förvänta mig ett omskakande slut.
Och det kom. Men kanske finns det de som förstår - jag gjorde det inte. Eller, jag förstår vad regissören Cameron Crowe menar och hur allting hänger ihop - felet är att jag inte köper det en sekund. Hela slutet känns otroligt tamt påhittat - som en nödlösning och blir bara förvirrande och tomt eftersom det känns som Ingenting vi sett har med Det att göra.

Psykologiskt säger vissa och jag håller med.
Men alldeles för snurrigt och kanske måste inte alla filmer ha en bra struktur men Dramaturgi var i alla fall någonting jag ganska snabbt lärde mig att filmer är uppbyggda av. Cameron Crowe gjorde med Almost Famous någonting som kändes totalt äkta - här kastar han sig hejdlöst ut bland filmiska experiment jag inte riktigt hänger med i.