RecensionSagan om de två tornen

Ett år senare.
Efter att ha sett Sagan Om Ringens första del på bio två gånger, ett antal gånger efter det och sedan den fantastiska förlängda versionen är det då dags. Efter några korta förtexter kommer titeln upp - sedan kommer en fantastisk filmad scen över några snöklädda berg samtidigt som vi hör välbekanta ljud. Det är nämligen en återblick från scenen där Gandalf slåss mot Balrogen inne i Morias gruvor.
Vi vet alla vad som händer. Men nu följer vi Gandalf och Balrogens slag under fallet. Efter en intensviv början sitter jag på helspänn. Sedan är vi tillbaka där vi sist lämnade Frodo och Sam - på väg till Domedagsberget för att förstöra ringen.

Samtidigt är Merry och Pippin fortfarande fängslande under en trupp Orcher och de tre övriga från brödraskapet; Legolas, Gimli och Aragorn söker efter dem. Under tiden förbereder sig övriga Midgård för strid eftersom Sauroman och Sauron slår ihop sina trupper för att ta över Midgård och lägga den i ständig skugga.

Det är en välbekant inledning. Sedan, efter bara en stund får vi stifta bekantskap med helt nya karaktärer. Mest påtaglig är Givetvis Gollum (Andy Serkins). Denna dataskapade karaktär slår allting vi hitills sett på Vita duken i fråga om effekter. Hans animering, hans ansikte - allting är så perfekt välgjort att jag ibland kan svära på att han är verklig. Dessutom är hans skådespelarinsats så otroligt suverän, så perfekt genomförd att man efter bara ett litet tag känner allt det medlidande som det är meningen att man ska göra för denna varelse.
De två tornen är en filmupplevelse och samtidigt en storslagen sådan. Miljöer, byar, städer och inte minst slag är så otroligt snyggt ihopsatt att man då och då inte tror det är sant. Filmens kanske enda fel är att det ibland blir väldigt, väldigt mycket - det är många karaktärer och parallelhandlingar som skall berättas och vissa är mer intressanta än andra och det märks också i utförandet. De stunder då allting inte är lika påkostat och snyggt genomfört blir då en så stor kontrast till övriga filmen.

I helhet tror jag dock inte att man kan lyckas bättre än Peter Jackson gjorde. Mina förväntningar infriades - allting finns liksom där precis som jag hade hoppats och jag ser nästan mer fram emot del tre än jag gjorde till denna efter att ha sett första.

Som slutomdöme kan jag bara säga att den är lika bra som den första delen fast på ett helt annat sätt - och precis som Peter Jackson säger ständigt i intervjuer ser jag fram emot det ögonblick då jag kan sitta och se hela triliogin i ett sträck.