RecensionMonsunbröllop

Det kan vara svårt att tro det, men Indien har en gång i tiden, för inte alls så länge sedan, varit världens mest filmproducerande land.

”Monsunbröllop” är en romantisk indisk komedi om familjen Vernon, där alla medlemmar inom familjen åker från alla möjliga ställen i världen för att samlas för ett sista-minuten bröllop.
Fem berättelser om kärleken och hur den rör sig över klass- och landsgränser och moraliska skiljelinjer.
Bröllopet håller till i New Delhi under monsunregnets tid.

Mira Nair står för regin och i huvudrollerna ser vi bl a Naseeruddin Shah, Shefali Shetty, Lillete Dubey. Kanske inte så kända namn, speciellt inte här.

Smått rolig, men har inte mycket. Knappt sevärd, det är som en dålig version av ”Mitt stora feta grekiska bröllop” fast indisk. Ganska underhållande, för den som inte letar efter något allt för seriöst. Men som film håller den inte och det är på gränsen till en etta, för jag tycker allt kan förbättras i den här filmen, skådespeleriet, regin – rubbet. Trots att man inte kan ha höga förväntningar på den, är den ändå en flopp. Har sina höjdpunkter men når aldrig riktigt fram. Annars glad och sprallig film blandat med sorg, glädjetårar och skratt.
Det är en vanlig nästan förutsägbar film som inte är specifikt för att den är indisk, utan kunde lika gärna ha gjorts i vilket land som helst. Man kan säga att det är en slump att den är just från Indien. Bjuder på några skratt, men i övrigt är filmen ett rent sömnpiller. Ibland har den sina ljusa stunder, men den går genast ner till sin normala svaga punkt i nästa scen.

Inte en film jag skulle rekommenderas starkt, men är väl ett bra tidsfördriv. Om ni redan är på dåligt humör som jag var när jag såg filmen, kan jag gott avråda er ifrån den.