RecensionMogambo

Clark Gable gör en av sina mindre uppmärksammade insatser i detta sega äventyrsdrama.
Trots att det är den legendariske John Ford som står för regin, lyckas den inte nå fram. Den blir istället en slags 50-talsb-film... En ny kategori.
Men filmen är inte olik någon annan dramatisk äventyrsfilm, nej, det är i stort sett samma, alltså alltför likt och den har inga egna egenskaper.
Jag vill däremot inte påstå att den är långtråkig, få scener kan vara det (men det är få), men det händer mycket.
Det som gör den dåligt är alla billiga specialeffekter när något händer eller tex en scen där ett gäng åker på en flotte i en flod och bakgrunden är så löjligt tillagd, på den tiden kunde man göra bättre, det har jag bevittnat i filmer runt samma årtal.

Tillbaks till filmteamet som gör \"Mogambo\" som faktiskt är en nyinspelningen av \"Red Dust\" som kom 1932 där Gable var med också. Jag har inte sett originalet, men efter att ha sett den här filmen och förstått handlingen känner jag ingen lust att se den.

Clark Gable, i huvudrollen, spelar Vic Marswell som anställer en guide och hans fru. Frun, som spelas av Grace Kelly och heter Linda, börjar genast flörta med Vic. Men Vic är inte på äventyr för att flörta han är där för att studera gorillor. ändå blir Vic förförd av Linda.

\"Mogambo\" är faktiskt den andra MGM-filmen som någonsin producerats utan ett soundtrack.
Den är kanske sevärd, men tilltalade inte mig, utan var för lång (trots att det aldrig blev långtråkigt) och inte av det bästa material.
Jag brukar gilla djungeläventyrsfilmer och detta är en sådan, men det är för mycket standardfilm för att bli minnesvärd och speciell.

Men man får ju ha lite eftertanke och inte glömma bort att filmen är 50 år gammal och var hyfsat stor när den kom så det blir en rättvis och välförtjänt tvåa.