RecensionThe Others

”The Others” är ett bra exempel på en klassisk spökthriller. Den står nog för hela genren. Dess variabilitet är stor från de övriga halvt skrämmande thrillers. Med Nicole Kidman som hyperreligös tvåbarnsmamma och erfarne Fionulla Flanagan i några av huvudrollerna bar det iväg och allt inträffar under det andra världskrigets slut, runt 1945.
Grace väntar tappert på sin make och krigare som ska anlända till hennes hem inom kort. Med det levande ljuset i den ena handen och det rostiga geväret i den andra, smyger Grace omkring i hennes stora villa på den ödsliga ön Jersey. Hon söker den som av någon anledning har försökt döda hennes barn. Hennes barn lider av en sjukdom där de inte får komma i kontakt med solsken eller något annat starkare än stearinljus. Grace står hennes barn väldigt nära, men det finns en sak hon inte gillar. Löjliga påståenden om övernaturliga väsen som bara försöker skrämma lyssnaren. Hennes äldsta barn är hennes ända dotter och dottern retar sin lille bror med att dra spökhistorier om hur hon har sett en familj i villan de bor i, som är mer som ett slott.

Nicole Kidman gör en av hennes bästa roller (!), en ofantligt imponerande insats. Mycket bra barnskådespelare och regin och manuset är heller inte dåligt. Inte alls överskattad, utan förtjänar den beröm den får. Det är ju så här en ”spökis” ska se ut.
Den rosade kritiken den har fått lyder; ryslig klassiker, fenomenalt spelad, ruskigt skicklig. Den är allt det. Men inte roande nog för en femma, slutet är sådär, inte så pass bra som jag skulle vilja se det, en liten besvikelse där.

I övrigt en perfekt rysare för en filmkväll full med skräck. Rekommenderas starkt av mig.