RecensionDet sjunde inseglet

Här har Bergman gjort ett filmiskt mästerverk som bygger på hans pjäs \"Trämålning\". Filmen heter \"Det sjunde inseglet\" och handlar om digerdöden som kommer till Sverige snabbt som en blixt och smittar man efter man, kvinna efter kvinna och snart är hela Sverige drabbat. För att förhindra digerdödens ankomst till en riddare och hans väpnare utmanar dem Döden på ett parti schack. Ni har säkert hört talas om den ökända repliken \"Jag är Döden\".

Mannen som spelar Döden heter Bengt Ekerot och riddaren (skådespelare) som utmanar Döden heter Max von Sydow. Både gör de en av deras bättre insatser och jag kan inte finna en dålig insats från någon i skådespelarlistan.

[-]Bergmans bästa och en av Sveriges bästa filmer – genom alla tider. Oförglömliga scener; för exempel schackspelet med Döden och alla scener med den sprattliga Nils Poppe som gycklaren Jof. Gunnar Fischer står för det kanske bästa i filmen – dess underbara banbrytande foton. Musiken gör ju också mycket i en film och den står Erik Nordgren för. Men den bästa insatsen gör Sveriges bästa regissör någonsin – Ingmar Bergman. Han bästa film och mest underhållande; tätt efter i underhållningslistan kommer \"Fanny & Alexander\".

Skådespelarna kan man ju knappast klaga på; det är ju en hel drös med Sveriges just då bästa aktörer. Inte alls överskattad film, utan förtjänar verkligen all rosad kritik den får. Anses av filmkritikerna som den sjätte bästa filmen någonsin efter en omröstning 1995 skött av tidningen Nöjesguiden.