RecensionSchindler's List

”Schindler’s list” är Steven Spielbergs svartvita mästerverk från 1993. 7-faldigt Oscar-belönad filmatisering om andra världskriget och om många judars räddare under kriget – Oscar Schindler, som i verkligheten medverkade i det nazistiska partiet, men sedan använde alla sin pengar och räddade flera tusen judar under Förintelsen.

Den som ska ta mest av den rosade kritiken är regissören Spielberg, antar jag. Han belönades med en Oscar för sitt arbete och deltog i fotot och originalmusiken som även de fick pris, men det var ju då Janusz Kaminski (foto) och John Williams (originalmusik) som fick priset. Väl förväntat vann Allan Starskis scenografi en Oscar och det är väl den som är det bästa med filmen. Man smälter verkligen in i Förintelse-tiden och själva verket att den är svartvit gör det hela mer realistiskt.

Liam Neeson är underbar som den smarta kvinnokarlen och jude-räddaren Oscar Schindler.
”Schindler’s list” är också den bästa filmen man kan se på om man vill ha fakta om Förintelsen och judarnas rättigheter (om de nu hade några) då. Faktarutor kommer upp då och då och berättar vad judarna var tvungna till och annan nödvändig information om Förintelsen. Man behöver även dem för att förstå lite om vad som försiggår.

Jag antar att man inte kan rekommendera den här filmen till vem som helst, det är ju knappast en film som man kan se på i alla klimat. Men passar dock perfekt en regning vardag när du är ensam och ändå inte har något att göra. Jag menar inte att den är dålig, men passar inte in i alla väder. Krävs nog tålamod och intresse för att se den annars blir det tre Långa timmar. Inte alls överskattad, bara faktumet att det är (enligt min åsikt) den bästa filmatiseringen av andra världskriget säger ju en hel del, bara det.
Allt är skickligt och erfaret gjort – klippningen, fotot, scenografin, regin, manuset, skådespelarna och musiken. Allt är, som sagt, Oscar-belönat förutom skådespelarna.

För mig en solklar femma, jag kunde inte finna några andra alternativ av betygsättning när det gällde den här filmen. Lärorikt, realistiskt, aningen segt (men, men) och en film som kan ses av all, dock är 15-årsgräns på. Det är också alltid kul att se bra barnskådisar i filmer som den här. Förutom de perfekta huvudrollerna finns även en drös med biroller som träffar mitt i prick. Påkostat men fint och det bästa jag har sett (än så länge) av Spielberg. Krävdes många statister också och det är alltid kul att se att allt är så välgjort och passionerat i storfilmer som den här. Det är väl också några anledningar som inte gör den överskattad trots allt. Den är bra hela filmen igenom, men som alltid i storfilmer hittar man scener som rä oförglömliga. Min favoritscen och mest oförglömliga moment i filmen är när en liten pojke, som har smitit från nazisternas lastbilar med barn som ska skickas iväg, ska hitta ett gömställe i stan. Han letar överallt; under en trasig planka i ett fattigt hem på golvet, i en ugn och tom under dasset där det ligger högar med avföring och flyter omkring – men överallt är det fullt med andra judebarn som har smitit från nazisternas våld. Gripande och egentligen förfärligt, men sött moment och det om någon scen kommer jag nog komma ihåg om tio år.

Måste även tillägga att det här snacket om att Steven Spielberg (regissören) är nazist är bara skitsnack. Han är filmregissör och kanske (vem vet) nazist vid sidan, men det är ju inget han har meddelat till allmänheten eller gått ut med. Man kan ju även själv lyssna på påståendet och höra så absurt och fjantigt det låter.