RecensionDen tredje vågen

Vad exakt den tredje vågen är för något är vi inte riktigt kloka över när filmen slutar. Men det har något att göra med offentliga avrättningar, kravaller, tyska säkerhetsvakter, lönnmördare och taskiga brytningar. Fast personligen tror jag att det helt enkelt är tredje vågen av dynga från teamet Jacob Eklund/Anders Nilsson som sköljer över oss. ”Noll tolerans” var okej. ”Livvakterna” gick på grund efter typ 20 minuter. Den här filmen är dock dödfödd från allra första början.

Johan Falk (Eklund) har lämnat svenska poliskåren, vad exakt det är han gör uppfattade jag inte, men han har i alla fall råd med utlandsresor som råkar vara i samma land som hans förra arbetsgivare nu befinner sig i. Han råkar även dras in i en kamp om liv och död åter igen, och filmen råkar låna både det ena och det andra från otaliga andra filmer.

Detta kolliderar då med ett annat litet öde. Rebecca (Irina Björklund) är kvinnan som ska försöka tala engelska, men som mest låter som stockholmska som mest låter som skånska. Sen är hon inblandad i någon härva om miljonbedrägeri och måste fly för sitt liv från sin mordiske pojkvän. Men detta är dock inte lika underhållande som det förra.

Glöm alla brister som ”Den tredje vågen” må ha i manus och vanligt vett. Det är en fruktansvärt ful film. Regissör Nilsson använder som vanligt DV-kameror vilket på bio resulterar i en grynig och oklar bild. Mer än en gång fick jag börja mig fram för att kunna se vad som hände på duken.

I slutändan tillhör ”Den tredje vågen” den nya filmgenren där de goda övervinner de onda, inte genom list eller muskelkraft, utan med hjälp av hi-tech utrustning som stinker smygreklam. Den som har den största nallen vinner!

”Den tredje vågen” är inget mer än en värvningsfilm för svensk poliskår. Och det är väl inget egentligt fel med det, men varför inte då sätta en kvinna i huvudrollen? Eller kanske göra rollistan lite mer etniskt blandad....