RecensionBig Trouble in Little China

Influerad av Hong-Kong filmer, och med ett potpurri av genrer som action, fantasy, äventyr och skräck, rafsade Carpenter till sig ett manus som resulterade i det numera kultförklarade spektaklet ”Big Trouble in Little China”.

Kurt Russell axlar rollen som den tuffe men något klumpige lastbilschaffisen Jack Burton. Jacks bäste vän Wang Chi ska en dag hämta upp sin flickvän Miao Yin på flygplatsen, men hon blir på grund av sina gröna ögon, kidnappad av det fruktade gänget The Lords of Death.

För att rädda henne måste de två bege sig ner i Chinatowns underjord. Där härskar nämligen den 2000 år gamle Lo Pan, som med hjälp av Miao Yins gröna ögon kan få evigt liv. Jack dras in i ett underjordiskt äventyr där han måste slå sig fram genom faror, för att till slut nå Lo Pans näste.

Carpenter har ett speciellt gäng skådespelare han gärna placerar i sina filmer, och denna film innehåller ett flertal vi har kunnat se i ett flertal Carpenter-rullar. Kurt Russell medverkar i både ”Escape from New York” och ”The Thing”, Dennis Dun återsågs i ”Prince of Darkness” som kom följade år, och det gjorde även Viktor Wong. Jag tycker att det är kul att Carpenter använder sina favoritaktörer gång på gång. Det gör att hans filmer känns mer sammanhållna.

Ska man vara kritisk är ”Big Trouble in Little China” både töntig och förutsägbar. Specialeffekterna är taffligt gjorda, och själva historien är heller inte särskilt engagerande.
Det filmen vinner på är dess oemotståndliga charm och det faktum att den är gjord för att underhålla, och inte lite heller. Detta är en serietidningsinfluerad kultrulle med fart och fläkt, man idag kan kalla för modern klassiker.

Denna film besitter en stor dos humor, till skillnad från Carpenters övriga verk. Den innehåller dock ändå den speciella atmosfären en film av denne man ska ha. Alla Carpenter-fans förstår nog vad jag menar.

Den elektroniska musiken av Carpenter passar ypperligt in (som alltid). Denna gång är tonerna starkt orientaliskt influerade, vilket är högst passande(duh´). Filmens titellåt framförs av trion ”Coupe de Villes” där tro det eller ej, Herr Carpenter både spelar bas och sjunger. Låten är riktigt skön och känns oerhört nostalgisk. Har du sett den kultiga musikvideon vet du vad jag talar om.

Som så många andra av Carpenters filmer, blev denna en flopp då den först kom, men har, mycket tack var DVD formatet, lockat till sig folk på senare tid. Många hävdar till och med att detta är Carpenters mest gjutna film, men det är enligt mig att gå lite för långt.

Jag ska vara helt ärlig, ”Big Trouble in Little China” tillhör enligt mig, inte Carpenters främsta verk. Enligt mig är denne regissör skickligast på att skapa kalla kårar i form av skräck. På så sätt känns inte denna film fullt så bekväm som exempelvis ”The Thing”, ”Halloween” och
”Prince of Darkness”, utan ligger en bit under dessa alster.
Filmen känns även i vissa stunder lite ojämn, vilket gör att helhetsintrycket försämras.

Låt dock inte denna kritik stå i vägen för att ni ska söka upp denna film. Big Troube in Little China är en skojig och tillika ovanlig Carpenter-rulle som garanterat fick mig att dra på smilbanden. Kort och gott, underhållning på hög nivå. Förvänta er inte så mycket av denna film, då tror jag att det lönar sig. För lite lättsam roande underhållning har ingen dött av, (vad jag vet i alla fall).