RecensionFredagen den 13:e del 2

I Fredagen den 13:e del 2 får vi först se hur den enda överlevaren från massakern vid Camp Crystal Lake från första filmen blir brutalt mördad av en mystisk man i hennes lägenhet. Från det mordet inne i stan går vi till ett annat camping-läger som ligger lite bredvid Camp Crystal Lake ute i skogen. Där ska några ungdomar bli tränade till lägerledare och under tiden festar dom, knarkar dom och har sex. De vet inte om vem, eller vad, som lurar ute i de mörka skogarna. Alla har hört myten om den legendariska Jason Voorhees och om hur hans mamma dödade en massa campingledare som hämnd efter att Jason hade drunknat. Alla vet att Jasons mamma fick huvudet avhugget med en yxa när hon skulle döda den sista campingledaren. Men inga vet vad som hände med Jason eftersom hans kropp aldrig hittades. Nu börjar morden komma tillbaka och en efter en hittas de nya ungdomarna dödade rått. För de överlevande som inte vet något ännu gäller bara en sak, spring för livet eller dö!

Fredagen den 13:e del 2 innehåller inget mera spännande än vad första filmen gjorde. Detaljerade råbrutala mord och ungdomar som festar är hela innehållet i filmen. Den är inte så underhållande för att man har redan sett allting i den första delen, så inget känns nytt. Del två i de tio tråkiga delarna är inte bättre än första filmen, som inte heller var så bra faktiskt. Men man står ut i alla fall, än har det inte spårat ur helt och hållet, det är i del tre som det spårar ur.

Skådespelarna är inte ett dugg kända men det betyder inte att de spelar så dåligt. Det är inga märkvärdiga insatser av någon av dom men dom är inte så värst usla heller.

Specialeffekterna är däremot lite sämre. Mordscenerna är verkligen inte så bra med tanke på att när mördaren (nu vill jag ju inte avslöja vem det är) skär halsen av en kille så är macheten bakåtvänd för att det inte ska göra ont. Och macheten skär såret rakt men blodet och såret hamnar snett på halsen. Såna här misstag är hela serien fylld av, inte för att det stör mig, men det är rätt dåligt för att vara en så känd skräckfilm.

Fredagen den 13:e del 2 är en rätt dålig film men de som gillar serien gillar nog dne här filmen. Den rekommenderas åt er som är nyfikna på att se vad som hände med Jason.
Som det står på fodralet: dödandet fortsätter.