RecensionDiktatorn

En svart och humoristisk satirfilm om en fiktiv land - som har någon samröre med andra världskrigets Tyskland.

Huvudpersonen, den judiske frisören, är lätt förvirrad veteran från första världskriget, gör vad han kan för att överleva i det judiska ghettot medan hans dubbelgångare, den lömske och karimatiske Hynkel hyser helt andra planer. Han vill ta över hela världen..

De fiktiva personerna i filmen är självklart bindat till andra världskriget, och Hynkel är misstänkt lik Hitler. Självklart är det bara en satirfilm, men det gjordes år 40, mitt i andra världskrigets början, och Chaplin gjorde det för oroligheterna och ville bara göra en spratt och helkul film som inte speglar hur det var utan är en helt fiktiv film som är en kul underhållning.

Det är nog en av Chaplins bästa roller, då han är inne i sin roll i både rollerna, som den judiske firsören och som diktatorn Hynkel. Och historien är såväl underhållande som spännande och otrolig. Trots den fiktiva och larviga berättarstilen, så tycker jag att det är en otrolig bra film som är värd att uppmärksammas - och den uppmärksammades verkligen... En riktig klassiker kan man nog säga om den.

Chaplin är riktig mångsidig, tycker jag, då jag sett det mesta av hans filmer, men ingen kan mäta sig med denna.
Det är en film som är tankeväckande och hjärtegripande som den är en må-bra-film.