RecensionGhost in the Shell

Varningssignalerna ringer väldigt högt så fort jag sätter på filmen, början är precis så klyschig och fantasilös som man vant sig vid efter alla påkostade filmer med Will Smith i huvudrollen. Naken brud. Check. Löjligt stora vapen. Check. Snutkompis med taskig frisyr och kassa one-liners. Check

Man ska inte inbilla sig att Ghost in the shell är något annat än en standardiserad actionrulle, med skillnaden att den är tecknad och använder sig av japanska klyschor/stereotyper istället för de amerikanska - vilket i för sig kan vara uppfriskande.
Filmen handlar om en polis på jakt efter den ökände hackaren Puppetmaster som har förmågan att hacka sig in i människors hjärnor. Genom alla scener rusar vår hjältinna med absurt stora vapen dragna, tätt följd av sin kumpan - hockeyfrillan. Ibland tar regissören dock sitt ansvar och väver in lite handling i pangpangandet, men inte så mycket så att rytmen stannar av.
Den så kallade handlingen utgår från en biologi-psykologisk ståndpunkt och spekulerar sedan vilt om artificiell intelligens. Kontentan av det blir att vår hjältinna ända in till slutet förblir en främling, lika stel i sitt yttre som det förmodade hjärtat av stål och kablar. En puls av förväntan slås på då hon i mitten av filmen tappar bort sin mänsklighet och blir förvirrad över sin identitet. Tyvärr så nonchaleras hennes mänskliga sida bort med en stadspanorama kompad av någon skrikande japansk kör, och efter det fortsätter dunkadunkat oavbrutet vidare. Man kommer aldrig närmare henne än så, om man inte räknar alla stiliserade scener där man ohämmat får frossa i hennes nakenhet.

Ghost in the shell har fått väldigt mycket inflytande inom sci-fi facket, särskilt genom Matrix. Men filmens vackra yttre och filosofiska pretentioner lyckas inte dölja att den inte är något annat än en ordinarie bröstfixerad actionrulle.