RecensionSvarta änglar

Efter att ha sett \"The Frighteners\" och \"Sagan om ringen\"-trilogin, ville jag se \"Svarta änglar\", som ju är regisserad av samme regissör till de tidigare nämnda.
Jag hade stora förväntningar på den, men den blev verkligen nämnsvärt bättre än vad jag först trott om den.

Det är en verklighetsbaserat film och det handlar om två vänner för livet, Juliet Hulme och Pauline Parker, som planerar att mörda Paulines mor då hon försöker få flickornas intensiva vänskap att upphöra.

Det är kanske lite svårt att kunna tro på historien, men det är nog meningen att det ska se fiktivt ut. Och det fiktiva berättarsättet gör filmen dramatisk, orealistisk och makalös.
Kate Winslet gör en otrolig enastående debutroll som Juliet Hulme, och det är nog hon som lyfter upp filmen. Men inte bara hon, det är också den geniala Melanie Lynskey som imponerar.
I stort sett spelas övriga roller av helt okända skådespelare, vilket i och för sig inte är konstigt eftersom filmen spelades in i Nya Zeeland, alltså regissörens hemland.

Det är kanske svårt att kunna tycka om filmen, men personligen tyckte jag att inledningen var den avgörande i hela filmen - det gjorde filmen till något av ett mysterium, och man undrade genast vad som egentligen pågår.
Och när \"prologen\" är slut, får vi veta vad som hänt före prologen - hur de två bästa vännerna Juliet och Pauline träffades och vad som orsakade prologen.

Jag tycker att Peter Jackson har gjort en av hans bästa filmer, med undantag från Sagan om ringen. Denna film är värd att uppmärksammas med dess otroliga berättarteknik med fiktiv syn, magnifik foto och enastående skådespelare. Men det är handlingen som gjort filmen så bra - det är intressant, underhållande och dramatisk.

Se den om du gillar dramer, och filmer om djupa vänskap.