RecensionVan Helsing

Under 1930-talet utkom Frankenstein, The Mummy och Frankensteins Brud stup i ett, och mer än sjuttio år senare får vi se en slags prequel till de kända skräckfilmerna i Universals guldålder - Van Helsing.

Van Helsing har man hört talas om i Bram Stokers Dracula, men i denna fräscha moderniserade 2000-tals film är han yngre, fräschare och coolare. Och gestaltad av Hugh Jackman som man minns bäst från X-Men-filmerna.

Men vad tjänar filmen något till? Vad är syftet? Borta är den gamla sköna 30 tals skräckfilmer, och i bilden är den tekniska specialeffekten som används.
Lyckas det? Kanske.

Man får iallafall vara med om en tvåtimmarslång otrolig äventyr i mörk stämning hela filmen igenom, men är det spännande? Föga. Istället får man vara med om underhållande scener, som kunde ha varit seriösare. Det underhållande i filmen förstör nog den allvarliga och mörktoniga stämningen och kunde lätt ha rättats till, men det är nog inte så konstigt eftersom det är ju Stephen Sommers som regisserar. Han är \"känd\" för att \"överdriva\" sina äventyrsfilmer, som han gjorde med 1999 års nyversion \"The Mummy\" och dess uppföljare, \"The Mummy Returns\". Det bevisade han också i halvfloppen \"The Skorpion KIng\".

Men Van Helsing är inte sämre för det, det finns bra stunder ändå. Underhållningen i filmen är ganska ironisk och kul, och det får medges att det hjälper till att framställa filmen i bra dagar lite.

Det får ändå medges att det som Kate Beckinsale är bra på... är att vara snygg. Det man ser av hennes rollfigur är nästan bara att hon försöker förföra Van Helsing, men det är nog inte meningen så. Det är hennes andra vampyrsfilm - nyligen spelade hon vampyr i \"Underworld\".

I annat fall är filmen ganska intressant och ovanlig, med ett slut som man verkligen inte väntat sig - ett vackert och sorgligt slut dessutom.
Men tyvärr ger jag inte den mer än medelbetyg. Det räcker ändå för en spännande filmkväll, för jag ångrar då verkligen inte att jag sett den. Det är kanske inte den perfekta äventyrsfilmen som man önskar sig att den ska vara, men det är en smått underhållande film som kan hålla klass ändå och blir en upplevelse som man tycker om trots dessa brister.