RecensionAny Given Sunday

Jag älskar de flesta av Oliver Stones filmer. Den här är dock ett av få undantag.

Any given sunday handlar om fotbolls-coachen Tony D'Amato. Han coachar Miami Sharks (ett påhitt, då laget egentligen heter Miami Dolphins). Han är en erfaren tränare som det dock går dåligt för.

Mycket beroende på att ägaren (en ung tjej) inte bryr sig om att organisera laget, utan hon vill bara vinna i stället. Därför vill hon att den unge killen Willie Beamen ska spela i stället för gamlingen Jack \"Cap\" Rooney. Det uppstår så klart konflikter.

Filmens skådespelarlista är minst sagt imponerande.
Här återfinns tunga namn som Al Pacino (som D'Amato), James Woods, Dennis Quaid (\"Cap\"), Cameron Diaz (lagets ägare), Matthew Modine, Ann-Margret, Charlton Heston och unga stjärnskottet (som även spelar ett sådant: Willie Beamen) Jamie Foxx. Dessutom har Oliver Stone en liten roll som kommentator.

Visst har filmen många stjärnor. Men det räcker inte ända fram. Any given sunday är cirka tre timmar. Och vad händer? Ja, de spelar fotboll, bråkar och spelar fotboll(observera att det rör sig om amerikansk fotboll). Ungefär.

Oliver Stone har alltid haft många stjärnor i sina filmer. Men det funkar bättre i uppblåsta men bra filmer som Nixon, JFK, Natural born killers och hans mest underskattade film: Född den fjärde juli.

Den här faller ganska platt. Mycket på grund av att filmen inte har något särskilt att komma med.
Att samhällskritikern Oliver Stone gör en sån här underhållningsfilm är rätt så otroligt. Men trots att det är en sportfilm så är det som alltid i Oliver Stones filmer: Krig. Det spelar ingen roll vilken film han gör, för han fortsätter att slå hårt med alla.

Det funkar definitivt inte här. Det blir då inte bättre av att den giftige samhällsskildraren även kryddar filmen med diverse förutsägbarheter, som att laget trots alla problem alltid vinner till slut. Detta passar i en film som t.ex. Remember the Titans, inte här.

Trots det klarar sig filmen med godkänt. Skådespelarna är alltid sevärda, det finns lite spänning, och fotbollsscenerna är bra iscensatta.

Any given sunday rekommenderas endast för sportfånar, som inte bryr sig särskilt mycket om substans i berättandet.

Är man dock ett fan av Oliver Stone ska man hålla sig undan - för den här filmen är en av hans absolut svagaste filmer med i mitt tycke U-turn. Vill man se allt av mannen bör man se den - för att sedan glömma den.

Se hellre Salvador, Plutonen, Wall street, JFK, Född den fjärde juli eller Natural born killers i stället.

De filmerna har i alla fall ett syfte.