RecensionDirty Dancing

En tonårig tjej lär sig om kärlek, ansvar och dans i denna romantiska dramafilm fylld med musik att - just det - dansa till!

Året är 1963. Tjejen Frances Houseman (kallas för Baby) följer med föräldrarna till ett pensionat. Hon bråkar med syrran och tycker många av de gamla människorna där är tråkiga och fantasilösa. En magisk kväll hör dock Baby ljuvlig musik från ett \"place\". Hon besöker det och upptäcker att alla sysslar med sexiga och heta danser med heta rytmer. Där träffar hon den betydligt äldre dansaren och gentlemannen Johnny Castle.

I början vill inte Johnny att Baby ska spendera sin tid där.
Hon är för ung, och Johnny riskerar att få skäll och bli kickad från dansen om han blir ertappad med Baby.
Efter ett tag lättar han dock och hjärtat visar sig.

Han och Baby blir ett danspar som framgångsrikt slår igenom och fram till succé. Baby's föräldrar är dock mycket strikta och förbjuder de att träffas. Det blir många intriger i denna film; bland annat en sidohistoria som handlar om en ung kvinna som ska föda barn.

Dancing är en film med lite övertydlig moral, men om man bortser från det så är filmen underhållande och trevlig.
Den riktige dansaren Patrick Swayze och bruden Jennifer Grey har den rätta gnistan ihop. Handlingen är tunn som ett löv, men som sagt är musiken mycket bra, och även värd att ta en omgång till. Historien är hyfsat spännande, och tittaren vill så gärna att de två turturduvorna ska få varandra till slut.

Ta dock inte filmen på särskilt stort allvar.

Dansa och var glad i stället!!