RecensionBreakdown

Kurt Russell fick sitt genombrott i TV-filmen Elvis - The Movie som dessutom utklassade Borta med vinden samtidigt. Sedan följde kultklassikerna Flykten från New York och The Thing, som precis som Elvis regisserades av skräck/science fiction-mästar'n John Carpenter (Halloween, 1978). Han har även medverkat i hyfsade rullar som Big Trouble in Little China (återigen i samarbete med Carpenter), Tequila Sunrise, Stargate och Tombstone.

Den här filmen med den passande titeln Breakdown handlar om ett par som är på väg med bil från New Mexico till Kalifornia. Plötsligt får de motorstopp och blir tvungna att söka hjälp. En lastbil med en till synes normal chaufför stannar för att ge dem en hjälpande hand. Jeff Taylor heter Russells karaktär. Han väljer att stanna och passa bilen medan frugan hänger med främlingen i lastbilen för att söka hjälp, antagligen hos en mekaniker.

Efter ett tag börjar dock Jeff undra var hans fru håller hus.
Han går in på en liten restaurang vid motorvägen där han väntar, utan önskat resultat. Han frågar alla om de sett hans fru Amy, men ingen tycks ha gjort det.

Lastbilschauffören Red påstår också att Amy inte setts till.
Han säger bara att hon försvunnit. Jeff fattar snart poängen; att någon har kidnappat hans älskade.
Men varför är oklart. Han träffar på en massa skumma typer som kan ha med bortrövandet att göra. Han blir tvungen att kämpa mot eventuella skurkar som han konfronterar under filmens gång.

Ja, handlingen är minst sagt B. Den här (o)förutsägbara historien har definitivt setts förut, men här görs det lite annorlunda, vilket gör att den är en av de bättre kliché-filmerna. Spänningen upphör endast när filmen är över, och kraftfulla skådespelare (som J.T. Walsh t.ex.) gör filmen absolut sevärd. Russell går inte att hacka på, för han är hård som sten, som alltid. Hans karaktär är sympatisk men jävligt tuff när det gäller!!
Man tycker synd om karaktären och hans oändliga kämpande för att hitta sin livskamrat. Det är dessutom trovärdigt skildrat. Varenda svettdroppe från Russells panna går att smaka på hemma i trygga TV-soffan.

Se gärna spännande Breakdown, för den är lagom underhållande i att vara just det, och den är rätt skrämmande filmad, vilket gör att man känner sig på de ödsliga platserna som Kurtan utforskar.

Vad ska jag då avrunda med? Tja, en bra B-rulle, varken mer eller mindre. Trean är minst sagt på sin plats.