RecensionFreddy vs. Jason

Freddy Krueger är den fruktansvärda, hemska mördaren från filmen ”Terror på Elm Street”. Jason Voorhees är den hjärtlösa mördarmaskinen från slasher filmen ”Fredagen den 13: e”. De är båda två ganska så kända skräckprofiler som varit med i flera filmer sedan 80-talet. Och nu, nu möts dom. Freddy vs. Jason är regisserad av Ronny Yu som tidigare gjort filmer som 51st State och Bride of Chucky. Filmen har varit väldigt efterlängtad av amerikanska fans. I Sverige har ju inte filmerna varit lika populära, dom har ju t.ex. aldrig gått upp på bio. Jag säger nu inte att filmerna inte har några svenska fans alls, jag säger bara att filmerna är mycket populärare i USA.

Om vi nu går in på filmens handling så måste jag säga att den var väldigt tunn, det lyser lite igenom att dom bara vill tjäna ännu mer pengar på figurerna. Det är i alla fall så här att barnen på Elm street i Springwood inte längre är rädda för Freddy Krueger, dom har nästan helt och hållet glömt bort honom, hans historia är att han brukade mörda ungdomar i deras drömmar, men nu som sagt kan han inte det då ingen vet vem han är, så han kan inte mörda någon längre. Han får en idé så att han kan göra barnen rädda igen, han tänker väcka upp Jason Voorhees som ligger död och begraven, varför vet jag inte. Troligtvis för att Jason ska komma in i filmen på ett snyggt sätt. Allting går bra och ungdomarna i staden för höra talas om Freddy igen. Men sen så slutar Jason lyda Freddy och börjar mörda alla på egen hand, Freddy blir sur och bestämmer sig för att förgöra honom. Sen är det Freddy vs. Jason.

Filmen i sig är ganska usel, men Freddy och Jason höjer den väldigt mycket. Så det är nog lite från person till person. Om man inte tidigare sett eller gillar Freddy och Jason så är det mycket troligt att man kommer att hata denna film. Men om man tycker om Freddy och Jason, ja, då tror jag att man kommer att gilla den. Du kan ju i alla fall ge den en chans och berätta för mig vad du tyckte.