RecensionA.I.

\"Ett intressant misslyckande\", kallade kvällstidningen Aftonbladet denna film i sin recension då den kom hit till Sverige. Under månader hade det spekulerats i hur mycket annorlunda Kubrick hade gjort den. Men det var kollegan och vännen Steven Spielberg som fick regissera den - något som enligt honom själv var klart innan Kubrick dog 1999.

Sådant där går att spekulera i all evighet. De flesta menar att Kubrick hade gjort mer samhällsatir utav den och inte, som i Spielbergs fall, gjort den så sagolik. Vad som skulle stämt vet egentligen ingen förutom dessa två regissörer själva.

Filmen utspelar sig i framtiden då man nått så långt inom utvecklingen av cyborgs (människorobotar) att de nästan är verkliga. David (Haley Joel Osment) är ett test av en helt ny robot som får sin plats i en familj som tror sig ha förlorat sin riktiga son. Sonen återvänder sedan från sin sjukdom och kommer tillbaka till familjen och är avundsjuk på den kärlek hans låtsas - bror har fått av föräldrarna. Föräldrarna överger sedan David i skogen och David blir lämnad ensam i en värld han inte vet någonting om.

När jag såg A.I visste jag inte riktigt vad jag hade att vänta mig. Jag tyckte början med familjen var bra, om än lite sentimental men Haley Joel Osment är alltid spännande att titta på som skådespelare och mycket av det som hände berörde. När David blir lämnad och kommer till staden blev det klassiskt Spielberg - äventyr över det hela och jag tyckte om det med. Därav låg filmen och snuddade lite vid ett högre betyg men på grund av en slut som drogs ut i en evighet kändes det alldeles för långsamt och blev väldigt, väldigt smetigt och låtsasvackert de sista minuterna.

A.I är ingen dålig film. Men tyvär inte heller så mycket bättre än just medel. Jag tyckte om att se den första gången men den saknar ganska mycket av mervärdet. Tänkvärd - jovisst. Och med tydliga paralleler till sagor som Pinochio och berättelsen om en pojke som vill bli \"riktig.\" Det finns scener, effekter och repliker som är väldigt välgjorda men allting känns för långt och för mycket. Det spretar åt olika håll och därav når det inte riktigt ända fram.