RecensionSagan om ringen - härskarringen

En storslagen film baserat på ett mästerverk är ett enda ord man egentligen kan säga om filmen. Men naturligtvis finns det även mycket mera att säga om Sagan om ringen.

Specialeffekterna är storslagna, storyn otrolig, fotot helt enastående och filmen i sin helhet helt suverän.
Och vilka skådespelare!
Elijah Wood, Orlando Bloom, Viggo Mortensen, Dominic Monaghan, Billy Boyd, Cate Blanchett, Liv Tyler, Christopher Lee, Hugo Weaving, Sean Bean, Sean Astin, Ian McKellen, Ian Holm, John Rhys-Davies...

Och landskapet i filmen är vackert, och det är tur att det filmades i Nya Zeeland, för Sagan om ringen skulle inte vara verklighetstrogen landskapet i boken om det filmades någon annanstans. Faktiskt!

Samtidigt tycker jag det är synd att Tom Bombadill inte är med, men det kan accepteras och vara förstådd, eftersom det är inte så konstigt - boken är ju 400 sidor var och mycket detaljerande. Då får man vara tvungen att ta bort vissa bitar och ändra.

Peter Jackson har verkligen gjort ett bra jobb, och tack vare hans, hans frus och Phillipa Boyens jobb med manuset kunde filmen ha kvar lite av bokens realism och det som gjorde böckerna älskade finns faktiskt lite av i filmen.

Själv personligen tycker jag att det är synd att filmen inte är trogen hela boken, det finns flera stora ändringar som små, och man blir lite besviken. Men bra lite. Åtminstone är filmen en upplevelse och det är huvudsaken. Det spelar ingen roll om det inte är trogen boken eller inte, det är ändå en mycket, mycket otroligt bra film.