RecensionWill Hunting

Will är en 20-åring vars vardag kantas av slagsmål, skitjobb och pubrundor med polarna. Han är annorlunda - överintelligent. Han har fotografiskt minne och kan lösa matematiska problem som t.o.m. Nobelpristagaren skulle gå bet på. Wills själsliga kaos förvärras då han möter sitt livs första kärlek.

Detta är fullkomligt lysande!
Matt Damon är en kille som man väldigt lätt sympatiserar med i den här filmen. Han har kapacitet att klara nästan vad han vill men ännu inte förmågan att veta vad han vill med sitt liv. Robin Williams som spelar psykolog gör så gott han kan för att hjälpa honom på vägen och att få honom att öppna sig. Att radarkompisen Ben Affleck också är med är varken oväntat eller negativt. I Rollen som Wills kompis sköter han sig alldeles utmärkt. Förstår inte vad alla tycks ha emot denne Ben, jag har då aldrig blivit besviken på hans insatser på duken.
Filmen innehåller det mesta, rent drama, romantik, action och inte minst humor, vilket jag tycker är viktigt i en film som denna. Storyn kunde blivit mycket tungrodd utan den humor som framförallt Robin Williams står för. Helt humorlös är däremot Stellan Skarsgård som ändå gör en lysande prestation där han gestaltar ett matematiskt geni. Jag tror inte att den här filmen lämnar någon oberörd då den är fullkomligt genialisk, kanonfina skådaspelarinsatser från sågott som samtliga aktörer. Man lämnar filmen med en känsla utav välmående och tillfredsställelse.
Två tuppar upp!