RecensionShrek 2

Jag älskade Shrek. Det är en perfekt se - om - film sådär på morgonen och alla detaljer, skämt och små bifigurer ger alltid historien lite extra liv varenda gång man ser om den.
Shrek 2 tar vid ungefär där ettan slutar; Shrek och Fiona har varit på smekmånad, kommer hem och får besked att Fionas mamma och pappa - det vill säga kungen och drottningen - vill träffa dem i Far Far Away - landet. Shrek vill inte åka eftersom föräldrarna tror att deras dotter ska komma hem med en snygg prins och förtrollningen som kastades på henne som liten. Men Fiona envisas och de ger sig av; den underbara trion med den tjatiga Åsnan inräknad.

Detta är bara början på ett hisnande äventyr. Shrek börjar tvivla på att Fioana verkligen älskar det stora gröna fula trollet han är. Samtidigt som en elak fé kräver av kungen att han ser till att ordna upp så att hennes son, den stiliga och charmiga prinsenn kan gifta sig med Fioana som det var tänkt.

Om Ettan innehöll karaktärer som gav liv åt berättelsen tar Shrek 2 det hela längre med oförglömliga sådana. Det jag fascineras mest över är hur filmskaparna fyllt varenda liten scen med detaljer och referenser till andra filmer och sagor. Det finns så mycket att hålla ögonen på och så mycket att uppleva att det känns som man kan se om Shrek 2 flera gånger till för att upptäcka allting.

Det fantastiska röstskådespeleriet av Mike Myers, Cameron Diaz och Eddie Murphy fortsätter och de får sällskap av John Cleese, Julie Andrews och Antonio Banderas som alla lyfter sina karaktärer. Animationen i ettan var redan suverän men där man kan förbättrar filmskaparna detaljerna, hänför oss med nya effekter och får allting att kännas otroligt levande men ändå på gränsen till att det känns sagolikt bedårande. Det känns bra att de inte strävar efter fulländig realism eftersom då skulle det lika gärna kunna varit en riktig film - utan de använder tekniken till att berätta historien som en del av alla de fantastiska ingridienser Shrek 2 är sammansatt av.
Shrek 2 är en underbar film, lika bra som ettan och DreamWorks Animation visar att de ger Pixar en macth i framtiden. Någonting som ju bara kan gynna oss som filmtittare.