RecensionBlood Simple

Bröderna Ethan och Joel Coen filmdebuterade med denna svarta historia som spelades in i Texas på en minimal budget. Joel regisserade och Ethan producerade, och manuset skrev de tillsammans.

Filmen utspelar sig som väntat i Texas. Där bor en massa konstiga typer. En bedragen äkta man (Dan Hedaya) anlitar en privatdetektiv (M. Emmet Walsh) för att mörda sin otrogna fru (Frances McDormand) och hennes kille (John Getz). Men det går ju som sagt inte alltid som man tänkt sig i denna spännande och gastkramande historia.

Bröderna Coen lyckas med allt, trots den smala budgeten.
Uttrycket \"less is more\" får sitt fulla uttryck i Blood Simple.
Filmen är fantastiskt snyggt gjord, i sann Coen-stil, med superb musik och suveräna skådespelarprestationer.
Och aldrig har ordet ORIGINELL betytt så mycket.

Joel & Ethan Coen är idag några av de främsta inom filmindustrin. Efter den här kom succén Arizona Junior, som senare har följts upp av filmer som Miller's Crossing, Barton Fink, Strebern, Fargo, The Big Lebowski, O Brother, Where Art Thou? och The Man Who Wasn't There. Deras två senaste är Intolerable Cruelty och nyinspelningen av The Ladykillers.

Fakta 1: Bröderna Coen använder pseudonymen Roderick Jaynes när de klipper sina filmer.

Fakta 2: Filmfotografen Barry Sonnenfeld gör ett utsökt jobb här, och han har gått över till att regissera egna filmer. Bland annat uppföljaren till Familjen Addams.

Fakta 3: Frances McDormand, som sedan 1984 är gift med Joel, gör sin filmdebut. Lyssna dessutom noga efter Holly Hunters röst på telefonsvararen.