RecensionArizona Junior

Raising Arizona var Bröderna Coens första film sedan den lysande debuten Blood Simple. Medan den filmen var mörk och obehaglig är den här snarare tvärtom - ljus och väldigt behaglig i tonen. Även om vissa scener sänder kalla kårar längs ryggraden.

Den handlar om HI (H.I.) och Ed (Edwina). De är ett par som träffas på polisstationen. Han är en hopplös rånare av närbutiker och hon en polis som tar hans bilder.
De upptäcker att de inte kan få barn och kidnappar därför en baby av ett par som nyss fått ett par femlingar.

Detta leder till många förvecklingar, där den ena händelsen blir roligare och värre än den andra.
Många hejdlösa scener väntar, där det märks att bröderna har tagit mycket inspiration från t.ex. Tex Averys tecknade kortfilmer och actionfilmen The Road Warrior från 1981.

Nicolas Cage och Holly Hunter är helt skruvade som paret som längtar efter att ha ett barn, och John Goodman är så vild och galen som man kan tänka sig i en film av Joel och Ethan Coen. I övrigt är den färgstark och fullproppad med en märklig stil som är typisk för brödraparet.

Arizona Junior är förmodligen deras mest tillgängliga film, men jag medger att den kan vara svår att uppskatta för de som inte är på samma våglängd som filmen. Antingen så älskar man eller hatar den.

Men är man på samma våglängd kommer man garanterat att älska den och uppskatta den originella stilen som är utmärkande för Ethan & Joel.

Kultfakta 1: Holly Hunters rollkaraktär Edwina specialskrevs för henne. Hon skulle egentligen ha spelat i Blood Simple, men tackade nej och Frances McDormand tog rollen. Hennes röst återfinns dock på telefonsvararen.

Kultfakta 2: Hela femton bebisar användes som femlingarna, men en av de sparkades p.g.a. att den lärde sig gå!