RecensionU-Turn

Samhällskildraren och mästerregissören Oliver Stone är känd för storfilmer som \"Born on the fourth of July\", \"Platoon\" och nu senast \"Alexander the great\". Men det är ändå inte dessa filmer som gör honom intressant som filmskapare, i alla fall inte i mitt tycke.
Det är dessa exprimentella filmer han tar sig an i mellanåt. Se bara när han när han hade gjort \"JFK\" och \"Heaven and earth\" så går han och gör \"Natural Born killers\"! sen gör han ytterligare en \"typisk\" Stone film i \"Nixon\" för att sedan göra ytterligare en u-sväng med filmen \" U-turn\", en mystisk lite sjuk film som till synes kan liknas vid en lågbudget film.

Filmen skildrar en ensam mans (En MYCKET bra Sean Penn) öde i en liten utårkad och dammig stad i USA efter det att han tvingats fly från maffian. Han tvingas stanna i denna till synes utdömda stad när hans bli krånglar.

Hans mål blir snabbt att ta sig därifrån eftersom stadens lite vridna karaktärer på ett eller annat sätt gör livet obehagligt surt för honom. Man kan likna situationen med att sitta fast i ett spindel nät- desto mer du försöker bryta dig loss dig desto mer fastnar du i spindels klor!

En stark rollista som brukligt i Stones filmer, nämnda Sean Penn, Jennifer Lopez (då okänd och i hennes livs roll möjligtvis?), Nick Nolte som en obehaglig äldre herre och Jon Voight som en blind indian. I mindre nära nog statis roller ser man intressanta namn som -Claire Danes(!), Billy Bob Thorton(!), Joaquin Phoenix(!) och Liv Tyler (som inte säger ett ord!).

Det som är så ljuvligt med den här filmen är just att följa huvudkaraktärens helvetetiska otur. Det är nästan som att följa skurkarna i \"Home Alone\" mot slutet , men här självklart på en helt annan och djupare nivå.
I den här filmen använder Stone mycket av det bildspel han använde i \"Natural born killers\" ( inte hälften lika över drivet , men dess nervig kamera föring). Det gör sitt till för att känna hur det till slut måste brista för stackars Sean.

Det mesta är ovanligt smart och rent av vackert påtänkt.

Det mesta säger jag, alltså inte allt, och är det några brister denna film har så är det väl lite onödiga skavanker här och där som hade kunnats ta bort för att få ett lite bättre flyt, dock inget som gör att du irriterar dig alltför länge.

Jag trodde aldrig frustration kunde vara så njurtbart att skåda! Ren poesi!