RecensionKill Bill - Vol. 2

Kill Bill - Vol. 1 var en uppvisning i fantastiska slagsmålsscener och en historia om hämnd. Men lika mycket som jag är övertygad om att filmen fick för mycket beröm för att det är just Tarantino som gör \"storstilad\" comeback är jag att Kill Bill - filmerna knappast kommer gå till historien som några mästerverk.

Där jag i den första filmen saknade lite djup men presenterades en fantastisk yta har Tarantino här försökt tynga sin berättelse och visst känns det bra att få lära känna Black Mamba (Uma Thurman) ytterligare och se hur hennes bröllop förvandlas till ett blodbad och varför hon så gärna vill döda Bill.
Efter att ha avverkat en ganska diger lista med folk som måste dö återstår Budd (Michael Madsen) och Elle Driver (Darryl Hannah) innan hon slutligen kan konfronteras med Bill. På vägen dit får vi också berättat en del av hennes liv i Flashback från tiden då hon var medlem i Bills gäng som hon sedan lämnade för att gifta sig och skaffa ett vanligt liv.

Mer innehåll än yta denna gången.
Kill Bill - Volym 2 är en snäpet bättre film än sin föregångare. Jag uppskattar dialog mer än slagsmål och att se hur Black Mamba tränar sig för att bli den fantastisk skickliga stridmaskinen hon är känns mer intressant än utdragna scener med karaktärer som slåss. Allting som bygger på Thurmans karaktär är Kill Bill - Vol. 2 stora behållning. Men mellan det som är riktigt intressant gör Tarantino knappast någonting spännande med filmen. Det finns ofta stunder då det drivs på otroligt långsamt utan någonting i bildspråk eller handling som får mig att hålla kvar intresset. Tarantino har alltid haft en förmåga att skriva engagerande och intressant dialog. I den här filmen snackar en del karaktärer alldeles för mycket om alldeles för oväsentliga saker och de över två timmarna är på tok för långa.
För vi vet ju hur resan ska sluta. Så det är ju vägen dit vi måste tycka är spännande. Manuset till Kill Bill staplar och känns halvfärdigt. Men Tarantino förpackar det ändå väldigt snyggt och gör att filmen ändå känns ganska okej.

Kill Bill filmerna imponerar inte överdrivet mycket på mig. Tarantino må vara en stor filmskapare men bara för att han är det blir automatiskt inte dessa två filmern suveräna. Vad det blir är istället en fascinerande uppvisning i svärd, sparkar, slag tillsammans med en otroligt skickligt filmad scen där Black Mamba blir levande begrav.
Och samtidigt en film med alldeles för tam och ointressant handling.