RecensionCoyote Ugly

Violet är en ”rar och oskyldig” kvinna som kommer till New York för att förverkliga sina drömmar. Hon skriver låtar och vill att nån ska sjunga dem. Egentligen är det historien om hur hon lär sig att bli en ”riktig kvinna”. Hon blir en ”riktig kvinna” genom att lära sig att vara sexig. När hon kommer till New York har hon allt det andra som en kvinna måste ha. Hon tar moderligt hand om sin far, hon är snygg och oskuldsfull. Nu ska hon bara lära sig att vara sexig. Men sexig på rätt sätt förstås. Violet får jobb i en bar, Coyote Ugly. Hennes nya chef ger henne en bra sammanfattning av reglerna för sexighet; ”Här ska du alltid verka tillgänglig, men aldrig vara det.” Chefen ger henne smeknamnet ”nunnan från Jersey” och river sedan sönder Violets tröja för att visa mer hud.
Den rara och oskyldiga flickan som kommer till NewYork lyckas givetvis genast snärja en prins. Den nya sexiga kvinnan, coyoten, lyckas, med hjälp av den förlösande kärleken från sin prins, övervinna sin scenskräck och vågar uppträda på baren. Tjejerna har sexshow (med kläder på) på baren, alla fulla pojkar jublar.
Men nu har Violet gått för långt i sin nya sexighet. Pojkvännen kommer dit och ser henne dansa på baren med en kund. Han blir arg och börjar bråka, hon får sparken. Han slängs ut och förnedras för att visa hur dum han var som ”missuppfattade” situationen och tyckte att det var nåt fel. Hon får sparken eftersom hon brutit mot barens regler och haft en pojkvän.
Men eftersom hon innerst inne inte är nån ”dålig flicka” så är det helt rätt att hon kommer från baren. Den nya Violet får ett annat jobb där hon får ha lite mer kläder på sig.
Filmen mission verkar vara att visa det krävs både lite sexigt New York och lite rart och oskyldigt New Jersey för att en tjej ska bli en riktig kvinna och lyckas. För att göra detta övertydligt så låter de Violet slå igenom med sin musik först när hon blandat upp sina rara visor med lite sexig soul från den stora staden. När Violet slår igenom med sin musik så återfår hon inte bara respekten från sin far utan får också respekt från alla flickorna i baren. Hon har lyckats, hon har stigit ett steg i flickhierarkin och hon måste inte bara vara sexig längre. Hennes f.d. kollega ”the bitch från N.Y.” får visa det genom att slå ner en man som skriker åt Violet att visa vad hon har när hon sjunger på en scen för första gången. Allt blir så klart bra tillslut och hon får sin prins (som lämpligt nog visar sig vara föräldralös så att Violet får en chans att visa hur fördomsfri och godhjärtad hon är).
Girlpower i den här filmen går ut på att bossa och håna andra människor plus att vara sexig. Det är mycket naken hud, snygga magar och rumpor. ”Usel film, men man fick ju i alla fall se en massa trosor och bh”, som en kollega uttryckte det efter filmen. Vad som gör filmen så plågsam är det övertydliga ingnuggandet av att det bara är en ”Riktig” och ”Lagom” kvinna som Lyckas och blir Lycklig. Det är den här filmen inte ensam om att göra men varför ska det alltid komma en till sån här film?
Jag hoppas jag lyckats slakta filmen tillräckligt så att ingen går och ser den. Vill man se lättsmält, politiskt inkorrekt underhållning från Hollywood är det mesta bättre än det här.
Titel: Coyote Ugly
Regi: David McNally