RecensionA.I.

Officiellt är det en Steven Spielberg-regisserad film med BRA skådespelare som Haley Joel Osment och Jude Law, men inofficiellt är det en science fiction film som är dålig för det mesta, men har ändå sina bra stunder.
Dock finns det saker som stör mig rejält. Det är att robothistorierna är överdrivna, och ibland är det så förvirrat att man inte ens vet vad det kommer att leda till, men i nästa scen får man grepp om allting. Det som dock är MYCKET dåligt med filmen, är att SÅ bra skådespelare som Haley Joel Osment och Haley Joel Osment slösar bort sina värdefulla stunder på en halvbra film som denna, när de kunde ha gjort en annan bättre. Men så fungerar Hollywood nog idag - finns det en KÄND regissör bakom rodret, så är det bara att säga ja till rollen.

Vad som är skitdåligt, är det kassa slutet. Det leder ju inte nånstans. Det gör att man bara suckar och tänker: \"ännu en bortslösad film att se\". Dock - det är en fin film, om man tänker på den dramatiska storyn om en robotpojke som bara vill vara människa och vara älskad. Men kan han vara mänsklig när han inte har blod i ådrorna utan maskin? Det blir lite ologiskt ibland, men med framtidstankar och science fictionstil. Det börjar lovande, men sen blir allting bara suck. Att man ser Jude Law som en hallickrobot gör det bara värre än vad det kunde ha varit. Det som dock gör filmen mänsklig så att säga är när robotpojken försöker gråta.

Ett föräldrapar har en son som är sjuk och riskerar att dö, och för att vänta på att egna sonen ska tillfriskna, kommer en robotpojke för att bo hos dem ett tag. Men det blir inte vad de tänkt sig, för robotpojken är för stel, är inte riktig mänsklig och han har ett speciellt talsätt som de inte riktigt kan acceptera. Därför övergiver de honom en dag, och robotpojken kommer vilse - tills han möter hallickroboten, spelad av Jude Law, som vänder upp och ned på hela hans värld (och också på hela filmen).
Det utspelar i en snar framtid, där robotar finns och är som hjälpredor till de flesta människor - somliga är till för att adopteras, några att kunna leva ett eget liv och andra som hjälpredor hos människor.

Hela storyn känns inte riktigt rätt, och med det avgörande slutet blir det bara en svag trea. Det känns bäst så.
Om det varit mer mänsklig, och mer logisk, skulle det nog ha blivit en fullkomlig film. Men det känns mer som en halvfilm som blivit för tråkig och blivit halvfärdig.