RecensionEternal Sunshine of the Spotless Mind

Redan innan premiären i Sverige så fanns den här filmen på www.imdb.com:s lista över tidernas bästa filmer. Så om Eternal Sunshine of the Spotless Mind inte hade varit ett mästerverk hade jag förmodligen blivit besviken. Det blev jag inte.

Huvudperonerna i filmen Joel (Jim Carrey) och Clementine (Kate Winslet) har nyligen gjort slut. Utan att berätta för Joel raderar Clementine honom ur sitt minne med hjälp av Dr Miersvak (Tom Wilkinson) och hans team. Joel får reda på det här genom vänner och bestämmer sig för att göra detsamma mot Clementine. Under själva minnesraderingen ångrar sig Joel och gör allt för att avbryta processen.

Själva historien är lika egensinnig och påhittig som Charlie Kaufmans andra filmer t.ex I huvudet på John Malkovich. Jag tycker dock att Eternal Sunshine of the Spotless Mind är ljusår bättre än andra Kaufmanverk. Främst pågrund av otroligt skådespeleri (speciellt Kate Winslet), bra soundtrack och regissören Michel Gondry. Gondry lyckas göra den här skruvade komedin till en finstämd och nyansrik film som är tidlös. Jag skulle säga att det här är en av årets bästa filmer.