RecensionThe Contender

Den sittande presidenten i USA, Jackson Evans(Jeff Bridges), beslutar sig för att nominera en kvinna till posten som vice-president. Den kvinnliga senatorn Laine Hanson(Joan Allen) ser ut att vara den perfekta kandidaten, men moln hopar sig över Washington.

Motståndarna till presidenten tycker nämligen inte att kvinnor har något i Vita huset att göra och startar därför en smutskastningskampanj. Dom letar i senatorns förflutna efter något som kan ligga henne till last. Grävandet resulterar i en gammal historia, med tillhörande fotografier, från senatorns tid på universitetet. Hon studerade på slutet av sextiotalet, alltså, dom hittar sex, droger och rock n´roll. Historien läcker ut och senatorn blir ställd emot väggen.
Hur ska Hanson förhålla sig till medias påståenden om hennes person? Ska hon förneka, eller stå på sig och vägra uttala sig i frågan?

Trots bra skådisar så väger The Contender alltför lätt. Huvudämnet är egentligen problemet med de konservativa värderingar som finns i maktens toppskikt, inte bara i USA utan i hela världen. Historien gammal men filmmakarna saknar idé om hur man gör världen bättre, det presenteras ingen ny lösning exempelvis. Ett av problemet med histioren är att verkligheten väger tyngre(Bill Clinton-Monika Lewinsky).