RecensionAmerican Beauty

American Beauty skildrar en till synes alldeles normal amerikansk familj. Men vad som på ytan kan tyckas vara den perfekta amerikanska kärnfamiljen, visar sig ha många, svåra problem väl undangömda.

Lester (Kevin Spacey) är den sexuellt frustrerade maken och fadern i familjen som helt plötsligt finner sig handlöst förälskad i sin dotters bästa kompis Angela (Mena Suvari). Modern i familjen, Carolyn (Annette Bening) försöker hålla skenet uppe och oroar sig för de mest ytliga saker som om familjens trädgård är tillräckligt fin. Jane (Thora Birch), dottern i familjen, känner sig annorlunda och ful tills hon börjar träffa killen i grannhuset, Ricky (Wes Bentley) som även han är ganska udda och älskar att filma saker.

Vad jag tycker är så bra med denna filmen är sättet den skildrar de vanliga människorna på. \"Taglinen\" till denna filmen är passande nog \"look closer\", vilket verkligen stämmer. Allt ser så fullkomligt vanligt och korrekt ut men under ytan döljer sig personligheter man aldrig hade kunnat ana. Jag gillar draman som skildrar människor som hade kunnat vara någon man känner, eller till och med en själv, och när regissören Sam Mendes desutom gör det lika bra som i \"American Beauty\" kan det inte bli annat än en av mina mest solklara femmor.

Stämingen stämmer filmen igenom och den trasslar aldrig någonsin in sig i sig själv utan allting känns fullkomligt äkta.
Namnet på filmen, \"American Beauty\", stämmer in på många olika sätt. Främst är det Angela som filmen syftar på. Dotterns vackra vän, men själva filmen är även den riktigt vacker. Hur man filmat vissa scener är så bra så man nästan börjar rysa. Rosenblad är någonting som följer filmen igenom och de passar så otroligt bra in. Dessutom är de sakerna som grannkillen filmar otroligt vackra och jag kan inte annat än hålla med honom när han facsinerat pratar om en plastpåse som virvlar i vinden. Men vackrast av allt är nog ändå dialogen och allra främst den monolog som avslutar hela filmen. Det är så bra så att det helt enkelt är obeskrivligt. Man känner igen sig i så mycket och man kan verkligen sätta sig in i var och en av människornas enskilda situation.

En annan sak jag gillar med filmen är att den verkligen har ett budskap att föra fram, och inte bara ett när jag tänker efter, utan många. Jag ska inte skriva riktigt hur jag tolkar filmen för då kanske jag förstör någon annans budskap och tolkning, men det är ganska uppenbart att filmen vill att man ska ta tag i sina liv, varje dag du vaknar upp till kan vara din sista.

American Beauty är en av de bästa filmerna jag sett och jag kan inte annat än att varmt rekomendera den.