RecensionGothika

Miranda Grey är en väldigt framstående terapeut på mentalsjukhuset där hon jobbar, tillhör dem absolut bästa. Efter att chockad lämnat en session med en galen kvinna som påstår att hon blivit våldtagen av djävulen själv, sätter Miranda sig i sin bil och åker hemåt. P.g.a. ett kraftigt oväder blir Miranda tvungen att åka en annan väg hem än vad hon vanligtvis brukar. Plötslig tornar en flicka upp sig mitt på vägen och Miranda slänger sig på bromsen och tvingas köra av vägen. Hon slås medvetslös av kraschen. När hon efter en tids medvetslöshet vaknar upp, finner Miranda att hon sitter inspärrad i en cell på sitt eget mentalsjukhus. Hela hennes liv vänds upp och ned när hon förvandlas från en framstående kriminalpsykolog till en nerdrogad och missförstådd intagen. Nu tvingas hon själv ta reda på hur och varför hon hamnat på andra sidan celldörrarna.

Jag personligen tycker att Gothika bygger på en mycket spännande ide som skulle kunna bli en bra film. Det är en spännande thriller som innehåller många av de, väldigt viktiga ingredienser som utgör en bra film. Men någonstans på vägen så misslyckades den. Det känns lite som att manusförfattaren hade väldigt roligt när han skrev ihop första halvtimmen av den här filmen och därefter tröttnade och avslutade högst pliktskyldigt sin text. För jag skulle tro att det var någonstans där efter trettio minuter som jag listade ut lösningen på mysteriet som Gothika presenterar. Jag ljuger inte om jag säger att Gothika är den mest förutsägbara film som jag någonsin sett. Den innehåller långa scener då filmen gör sitt bästa för att verka mystiska och spännande, medan den i själva verket kastar lösningen i ansiktet på åskådaren med sådan kraft att det många gånger blir riktigt pinsamt.

Jag hoppades verkligen på mer av den här filmen då Dark Castles senaste filmer \"Thirteen Ghosts\" och \"Ghost Ship\" inte tillhörde de bästa filmer jag sett. De skulle tona ned våldet i sin nya film och lägga om stilen, vilket skulle kunna bädda för en bättre film.

Halle Berry som spelar huvudrollskaraktären Miranda gör sitt bästa för att blåsa liv i den här filmen, men lyckas inte med mycket mer än att bara se förtvivlad och ledsen ut. Penélope Cruz spelar en galen intagen vid namn Chloe, som mest talar i koder, lyckas inte med mycket alls i den här filmen. I efterhand är det inte konstigt om man ifrågasätter hennes karaktärs relevans för den här filmen över huvudtaget.

Men nu har jag klagat tillräckligt. Även om den inte riktigt är den oförutsägbara och mystiska film som den försöker vara, fungerar faktiskt Gothika som hjärndöd underhållning en söndagseftermiddag, Den har faktisk sina stunder då den är en smula intressant. Specialeffekterna ser helt ok ut och jag hoppade faktiskt till ett par gånger under filmens gång. Men på det stora hela är detta faktisk ingen bra film. Älskar du den här typen av filmer så visst, se den. Men om du letar efter en bra film så råder jag dig att hålla dig så långt borta från Gothika som möjligt.